söndag 9 november 2014

Dokusåpor som ännu inte gjorts

Personligen så är jag lite förtjust i tävlingsprogram som innehåller någon form av talang eller skicklighet. Jag menar nu inte Idol eller något i den stilen - utan de format som liknar Project Runway eller Masterchef. Alltså, där folk måste besitta en viss kunskapsnivå för att över huvud taget ta sig in i tävlingen. Den sista veckan har jag tittat på säsong sju av Face Off, dokusåpan där specialeffekts/make up-artister tävlar mot varandra. De är skickliga.
 

Men det finns lite väl många... bara bland dem jag själv skrivit om finns ju en dokusåpa (eller två) om att handla billigast (Extreme couponing och Cheapskates) och en om att shoppa bäst (Personal shopper) och som vi sett exempel på i Sverige nu senast - en tävlingssåpa om att städa bra. Sveriges städmästare.

 Där kände jag att jag nog nått min gräns för vad jag vill titta på. Jag studerade förstås första avsnittet och insåg det absurda i att sitta och glo på hur två personer tävlar om vem som kan stryka ett par linnebyxor på bästa sätt. 

Så jag kom på lite andra potentiella format som kanske någon vill plocka upp. Även dessa är baserade på skills man använder i hushållet.

1. Remote control wars (tävlingen sker inom familjen - vem kan övertala de andra att titta på just deras tv-program.)
2. Pack-attack (vem av deltagarna kan packa den ultimata resväskan för olika destinationer, viktrestriktioner och antal resdagar. Finalavsnittet borde innehålla ett försök att flyga Ryan Air med bara handbagage utan tilläggsavgifter)
3. Alive (deltagarna tilldelas 20 olika sorters krukväxter, tre guldhamstrar, en guldfisk och två undulater. Den som kan hålla samtliga objekt levande längst vinner)
4. Propp-stopp (en lampa som inte fungerar. Ett gammaldags proppskåp med bara omärkta proppar)
5. Sveriges värsta sovare (tio småbarnsföräldrar tävlar om vem som kan klara sig längst utan sömn utan att glömma barnen någonstans eller glömma bort hur man kör bil)
6. Sveriges bästa avloppsrensare (allt från leksaker till hår från ett helt damlag i fotboll ska rensas upp ur golvbrunnen)

Vad sägs? Och innan ni förkastar dessa helt, så spara den här bloggen. Om något år sitter ni och hejar då "Linus" tävlar mot "Madde" i att packa en ryggsäck för tredagars fjällvandring. 

3 kommentarer:

  1. Jag anmäler mig direkt till nr 2, med 3 och 4 som reservalternativ! Pitcha dem för nån av de mindre kanalerna, sjuan, nian eller elvan, så ställer jag upp!

    SvaraRadera
  2. Hahaha, det var bra förslag :)

    SvaraRadera
  3. Talangfullt skapande är alltid givande att se på . Inspirerande om man själv har hamnat i en svacka.
    Men, som du säger, det blir för mycket av det goda. Tillkommer sedan momentet att man måste vara bäst, annars åker man ut (gärna med tårarna rinnande) så blir det enbart förnedrande.

    SvaraRadera