tisdag 28 februari 2012

Ha, ha! Klar!

Igår kväll sade min äldste son "Men mamma, om du inte hinner måla klart i kväll så kan du ju måla i natt också!" Jag skyller på TV. Jäkla Fixa-rummet Isabelle och smart redigering som får alla barn att tro att det tar en halvtimme att måla om ett rum och bygga möbler av några sockerlådor...


I alla fall, envis och snål som jag är har jag nu gjort klart vår egen rymdvägg istället för att köpa en tapet för 800 (!) kr kvadratmetern.


Kostnad blev ca. 60 kr för den svarta väggfärgen, 69 kr för akrylhobbyfärg (Biltema) och penskar hade kostat kanske 30kr. Men sådana hade vi redan.


Så här gjorde vi (och med vi menar jag huvudsakligen jag):


Först målades väggen svart och sedan ritade vi dit cirklar i olika storlek med vit färgpenna.
Sedan målade vi dit grundfärg på varje planet, enligt instruktioner av den lille astronomen på bilden ovan.
Efter att färgen torkat lades alldeles för många detaljer till på varje planet.
Till sist blev det atmosfärer, ringar runt Saturnus och Neptunus och sist stämplade vi dit stjärnor.
...och jag är väldigt glad att det är klart för jag tänker aldrig göra om det.

Godmorgon.





11 kommentarer:

  1. Men Wow! Vad läckert! Vad duktig du är, ser jätteproffsigt ut!! Hoppas grabbarna är nöjda nu!

    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Duktiga ni är! Det blev supercoolt! Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Känner just nu en djup tacksamhet över att min son ville ha en fotbollsvägg och inte en rymdvägg när vi gjorde om hans rum. Grön färg, vita streck och så var det klart! Nu är fotbollsperioden i hans liv över, men än har han inte bett om nu vägg. Gud allenast vet vad han kommer att önska sig- Percy Jackson och Poseidon, kanske? Eller Harry Potter & friends? Eller en gallisk by? Vi får väl bjuda hit Fixa-rummet-Isabelle, eller Åsa! Det verkar gå precis lika bra! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tänker aldrig mer göra ett rymdrum, men du bangar väl inte för utmaningen : förvandla ett fotbollsrum till Percy Jacksons vardagsrum? Vi kan ta det på tid, om du vill ha det lite svårare ;-) Jag skulle kunna filma alltihop och köra det snabbspolat på youtube och så skulle du kunna byta yrkeskarriär!

      Radera
  4. Skitfränt. Jaså du vill inte måla på natten? Det har jag gjort. Med bygglampa på en loge när vi målade hinder åt ridklubben. Knäppskallar.

    SvaraRadera
  5. Sååååååååååå snyggt det blev!!
    Vad duktig du är!
    Ha en bra kväll !!

    SvaraRadera
  6. Älska! Fantastiskt fint, så duktiga ni är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack alla, och tack Freja! Det betyder en del när det kommer från drottningen av barnrum.

      Radera
  7. Universums härskare har gjort ett beundransvärt jobb!! Bravo! Förstår att killarna är hur nöjda som helst..

    Snyggt!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Åh vad fint!!!!

    SvaraRadera