söndag 28 december 2014

Postjullistan

Det här har varit ett år som förmodligen kommer att ta månader för mig att summera och utvärdera - 2014 - jag har levt i intressanta tider, kan jag väl bara säga. Men efter gårdagens ganska politiska inlägg tänker jag slappna av med en lista för att sammanfatta julen. Den som vill följa exemplet, varsågod: copy/paste.

1. Hur såg julen ut hemma hos dig? Minimalism eller glitter och bling?
Julen hos oss var ganska färggrann, men jag har känt att jag nog lagt ner det mesta av krutet på ett enda rum, det vi mest vistas i. Där gick jag "all out" med färgade julgransljus, stor, riktig gran, fårskinn och hembroderade dukar (inte av mig, herregud, har väl talangfulla släktingar till sådant).
















2. Har du gjort något av för att hjälpa en annan människa (utanför familjen) i jul, eller utfört någon form av välgörenhetsarbete?
Ja, det kan man säga. Fast jag vet inte ännu om det gjort någon nytta - jag har försökt nå en elev som jag vet har en svår situation under lovet och bett hen att höra av sig till mig för att få hjälp om det behövs. Jag har strött meddelanden lite varstans, men vet inte än om de hittat fram. Håller tummar.

3. Vad har varit vackrast i jul?
Himlen ikväll var otroligt vacker under de brutalt kalla sista sekunderna innan solen gick ner. Den kallaste av kalla gröna färger, en sådan som människor förr måste ha sett på med skräck och fasa inför natten. I brist på bild på den, så lägger jag in årets vackraste julblomma.



















4. Största nyheten under julen?
Var väl egentligen en ickenyhet, eftersom det inte blev något nyval. Fast eftersom jag förutspådde den här utgången vid allehanda julsamlingar för mer än en vecka sedan så är det förstås skönt när man har rätt...

5. Främsta sysselsättningen under julhelgen har varit:
Sömn och bokläsning, tack och lov. Jag var i akut läge för att vila upp mig och bli frisk, och kallt väder och vänner som kommit hit istället för att vi åkt till dem har gjort min julhelg lugn. Sedan har jag också skrivit själv, och det är en sådan lycka och glädje att det knappt går att beskriva.

6. Inför nyårshelgen hoppas jag:
Att det blir en liten aning varmare! Dataspelande barn måste ut och rastas innan de blir alldeles letargiska. Efter påtvingad utevistelse igår kom äldste sonen in med bleka fläckar på kinderna som nästan var förfrusna, så där fick vi inga föräldraplus direkt. Men frisk luft och sol verkade ju vara en bra idé, och det blev i alla fall ingen bestående skada i huden...

2 kommentarer:

  1. Här är det minus 20 i dag och ska visst bli plusgrader i morgon... Visst, det är skönt att kylan inte håller i sig, men plusgrader? Nix, det känns inte OK!

    SvaraRadera
  2. *ler* Ahhhh - jag gör nog just precis så: copy/paste... Sen gillar jag att du hunnit vila. Och skriva.

    Kram på dig!

    SvaraRadera