söndag 21 december 2014

Gåvomonopol

Julledigheten har inletts och alltså finns det nu inget att skylla på för att inte blogga. Så... ja - här kommer då julens första inlägg som handlar om något mycket tidstypiskt. Företagsgåvor och den man som nu definitivt monopoliserat den nischen. Vem jag talar om? Allas vår mysfarbror och Tv-kock Leif Mannerström.

Det började så smått redan förra julen, då Mannerströms gåvobrev gåner två dök upp hos oss och vi genom det förärades ett antal mycket användbara serveringsskålar och ugnsformar. I år fortsätter trenden med ett brev som vi beställde en stekpanna från och så detta:

Ett dessertset med sex skedar och en tårtspade, och så Mannerströms nya kokbok.
















Det intressanta i detta paket är kanske den väldigt old school-aktiga stilen på recepten. Under en lång stund var jag rätt exalterad över att se klassiska recept samlade på rad... Biff a la Lindström, gratinerad hummer, Wallenbergare och pannbiff med lök. Det är nämligen svårt att hitta dessa klassiska recept i en och samma bok. De flesta kändiskockar vill sätta sin egen "spin" på klassikerna, eller också får man leta i någon gammal, gammal kokbok som innehåller mått och råvaror som inte riktigt går att översätta till moderna förhållanden.



Sedan flinade jag i mjugg åt det faktum att mattrenden pekar åt ett håll som inom kort kommer få hela SoFo att osa blodpudding och strömmingslåda och kåldolmar. Och till sist blev jag lite orolig för att den där väldiga svenskheten hos alla rätterna kommer att användas i något sorts matbacklash där vissa mer...äh, begränsat tänkande personer börjar använda maten som en del av argumentationen för vilka som hör till och inte... ni vet, "kan man inte äta plommonspäckad fläskkarre så är man inte svensk!"

Till sist bestämde jag mig för att inte oroa mig för saker som ännu inte hänt, lära mig hur man gör makaronipudding på kallrökt lax och bara gratulera köksmästar'n till god marknadsförning och snygg nischning. Och så får vi se när stekpannan anländer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar