torsdag 12 juni 2014

Att skriva sig till ett beslut

Se där, en äkta Ergo Sum-rubrik att börja dagens inlägg med. Det blir nästan ett metabloggande idag, för jag tänkte ägna en stund åt att hylla skrivandet. Hurra för processen! Ända sedan jag var sådär åtta-nio år gammal har jag skrivit dagbok. Vissa år har jag sparat dagböckerna och vårdat dem ömt, andra år har jag kastat. Sedan 2008 har bloggandet och de sociala skrivandet till största delen tagit över och det är egentligen synd. För jag har många gånger tänkt till för att inte såra någon och formulerat mig på ett sätt som varit mindre vasst och kanske mindre ärligt. För att blogga är att kommunicera med andra minst lika mycket som att föra dagbok. Det vet vi ju alla.

Det som är den största attraktionen med text för mig, är ju att man kan gå tillbaka och analysera den. Jag har läst och även studerat självbiografier i stor mängd, och även de människor som levt vad som till synes är fullkomligt vilda och vansinniga liv har en för dem helt logiskt beslutsprocess. Man kan läsa det i deras brev, man kan läsa det i deras dagböcker. Beslutet finns där, långt, långt innan det är officiellt fattat. Alla stora krigsherrar som begått hemska handlingar i krig har motiverat sina beslut år i förväg i brev och artiklar - synd bara att ingen reagerat starkare på det.

Raka motsatsen är när man får läsa brevkonversationer mellan blivande älskande. Där vill man istället som läsare gärna skynda på dem! För oh, så tidigt attraktionen och viljan syns för läsaren. Ibland från dag ett. Jag kommer ihåg att jag för något år sedan läste breven mellan Marika Stiernstedt och Albert Engström (som var hennes älskare av och till under halva livet) och Lubbe Nordström som hon gifte sig med. Från kanske brev två eller tre i konversationerna dem emellan så vet man som läsare exakt vad som ska hända sedan.

















Jag skrev ju för ett par dagar sedan att jag lidit av allmän obeslutsamhet, något som inte riktigt är likt mig, och som jag våndats över. Lugn - jag har inga stora planer på att invadera någon annan nation, annektera någon världsdel eller så, jag har bara haft svårt att se var jag varit på väg.

Så tidigare idag när jag faktiskt hade en stund ensam och i lugn och ro så satte jag mig och läste igenom alla text jag producerat de senaste tre-fyra veckorna. Mail, bloggar, anteckningar osv. Och jovisst. Jag var bara tvungen att kasta upp händerna och ge mig. Det jag bekymrat mig mest för idag, till exempel - ja, det beslutet har jag redan tagit. För ungefär två veckor sedan, tydligen.

Det var väldigt många timmars tankar jag kunde ha sparat in på att bara läsa mig själv i kanske en timme.

Hur är det med er andra bloggare, använder ni bloggen retroaktivt för att förstå er beslutsprocess? Jag misstänker det.

3 kommentarer:

  1. Jag känner inte igen mig i att jag skriver om saker innan jag bestämt mig, Jag tror att jag är ganska målinriktad överhuvudtaget och fattar snabba beslut, så när jag skriver om nått har jag redan någon form av målinriktad plan klar i mitt huvud...

    Däremot kan jag se hur jag själv utvecklat mina idéer, värderingar och tankar när jag läser mina tidigare texter, det är spännande tycker jag. Särskilt min feminism har utvecklats rejält under de senaste åren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker också sådant är intressant, och en del av varför man tar de beslut man tar, så jag fattar vad du menar. Jag har ju läst dina texter ett par år nu, och jag tycker att du blivit klarare i dina feministiska tankar jag med.

      Radera
  2. :)))) Man tackar för länkningen och för tillskrivningen. Hmmm.. för mig är det här med att skriva fortfarande en nyhet. Jag har egentligen alltid skrivit - men enbart för mig själv. Dagbok, texter till fotografier, julbreven till mina barn, vykort till alla kusiner, fastrar, mostrar med mera. Noveller, berättelser och dikter. Men. Jag har aldrig någonsin ansett att jag varit bra på det. Jag var den som hade talets gåva. Som orädd stod inför hur mycket folk som helst och redovisade. Eller uppträdde med sång. Eller med dans och teater. Skrivandet var liksom bara något som fanns. inte något som var ett behov. Då har jag alltid räknat mig själv som mera en praktiker: jag var grym på att skriva uppsatser på universitetet. Jag tyckte om det strikta upplägg våra professorer krävde och hade inga bekymmer med thesis & summaries…

    Om jag drömde om att leva på något kreativt var det sången. Att bli sångerska. Att få beröra med min sång. Så började jag blogga på Amelia. På skoj. Och jag skriver alltid mina texter direkt och publicerar dem med en gång. Och så blev jag uppmärksammad och blev "liteextraljuspåmig"-bloggare där!!! Till min stora förvåning.. Och på den vägen är det… Men jag skriver fortfarande på samma sätt. Och går mycket sällan tillbaka till vad jag skrivit innan. Och nu sitter jag och skriver på ett bokmanus!!!!!!!!!!!! Som jag hoppas kommer att falla någon utgivare i smaken…. Och min dröm om att bli sångerska har jag glömt…

    SvaraRadera