tisdag 10 juni 2014

The heat made me do it!

På grund av hettan råder det någon form av force majeure i Sverige just nu. Det blir så, när temperaturen stiger upp emot trettio grader fast skolorna inte ens har slutat helt. Folk är inte vana efter sådär en åtta månaders vinter att helt plötsligt befinna sig i medelhavsklimat. Eller förresten, tropiskt klimat. Våra släktingar på Öckerö utanför Göteborg berättade att de hade haft en tromb igår som slitit upp meter av vatten i luften och dumpat över ön.

Hur reagerar då svenskarna på hettan? Lagom omdömeslöst, verkar det som. Jag ser rätt många bilder av rosevin i motljus allaredan på Facebook - sådant brukar vanligen vänta till i juli. Själv känner jag också att moralen ställt in sig på semestermode. Det finns en skit samma-känsla över det mesta just nu.

Till exempel gjorde jag mitt livs kanske kitchigaste inköp för någon timme sedan:



Jodå, ni ser rätt. Ett par flip-flops i guld. Förmodligen borde jag inte ens få köra bil med det taskiga omdömet. När ska jag ha dessa? Förmodligen får de följa med på semester och sedan glömmas på hotellrummet. Det kan ju vara kul att frakta ett dåligt inköp åt det hållet för en gångs skull. Annars brukar det vara vanligare med att man köper prylar på charter som man aldrig skulle ha på sig hemma.

Sådant är också värmerelaterat.

Nu ska jag stoppa huvudet i antingen kylen eller poolen, så jag inte begår fler omdömeslösa handlingar på ett tag.

4 kommentarer:

  1. Härligt avslappnat och dekadent! Själv gömmer jag mig i källaren...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller bara skitfult! Kan inte bestämma mig.

      Radera
  2. Ja jösses, jobbade intensivt i nio timmar idag och fick kämpa mot semestermode känslan mest hela tiden.
    Samtidigt som det är underbart att sitta på trappen i kvällssolen med kaffekoppen.
    Ja nu äntligen är min blogg sommarvind sedan ett tag.

    SvaraRadera
  3. F'låt…. Trots att jag verkligen är en guldtjej (kan inte ha silver och min vigselring, som är det enda smycket jag använder, är guld) måste jag säga… FÖTTER!!!!!!!!! Hjälp!!!!!
    (Kram)

    SvaraRadera