lördag 23 juni 2012

Gamla fina traditioner

Jag hoppas ni tar rubriken i den ironiska anda den skrevs. Jag tänker inte ge mig in i den där kvasidebatten som Carola försöker föra i media och diskutera vem som har rätt att fira vad och när - utan bara konstatera att människor alltid har uppmärksammat årets mörkaste dag och årets ljusaste dag. Och att innan vi här i norden började fira midsommar med sprit, mat och kubbspel så firade vi med sprit, mat och blodsoffer. Det är bara att se i ögonen att för 1200 år sedan så tyckte vi här i det blivande Svea rike, att inget säger "Party" som en massa döda saker dinglande från träd.

Den sista veckan tycks jag ha kanaliserat någon hednisk förmoder, eftersom jag tillbringat en alldeles oproportionell tid med att:
1) Slå ihjäl saker
2) Ta hand om blodiga inälvor

Den första anledningen är att pojkarna har börja fiska. En bra, sommarlovig sak, och de är inte fega för att rensa fisk på något sätt. Men processen måste ju övervakas för att det ska bli något kvar av aborrpinnarna.
Den andra anledningen är ju att en av småkatterna tror att han är en tiger, och har övergått från att ta möss till att släpa hem stora, äckliga åkersorkar som är stora som min fot. Så stora, att han måste stanna på vägen och vila, för han är för liten för att bära dem mer än tio meter i taget, och så stora att de fightas tillbaka. De här kampsorkarna lägger sig på rygg och hugger katterna i ansiktet.

Det kan inte vara bra. Alltså väntar jag tills katten dragit "first blood" och sedan går jag ut och slår ihjäl sorkarna med lämplig pinne.

Inte fräscht. Men förmodligen historiskt korrekt bettende för veckan ifråga, då? Får twittra Carola och fråga.

Appropå blod - femte säsongen av TrueBlood har börjat sändas nu. Är den bra? Ja, om man gillar sjuka, skuvade HBO-serier. Vilket jag gör.

Glad midsommardag.



6 kommentarer:

  1. Carola... vad har hon NU sagt?! BAH!

    Ja är det inte fint att slå ihjäl sorkar, råttor och möss för att inte tala om fiskinälvor? Najs. De hedniska riterna går aldrig ur oss.

    SvaraRadera
  2. Ytterligare en anl att INTE ha katt.....
    Uuäääääääääääääk........
    Ha en fortsatt skön kväll !!

    SvaraRadera
  3. Yuuuuuuukkk - åkersorkar!!!! Bläääähhh. Men förövrigt håller jag med om det spännande i blodiga riter... *ler*

    kram

    SvaraRadera
  4. Hua, minns hur det var när jag bodde på landet och våra katter drog hem än det ena än det andra...

    SvaraRadera
  5. Underbart att fira årets längsta dag med blomsterkrans i håret... älskar de ljusa nätterna! Fiska är sommarlov och rensa fiskt är hedniskt! Precis som det ska vara! Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Det är mkt man får slå ihjäl som man inte önskat sig. När vår katt hade ungar drog hon i orm och även levande fåglar som de skulle lära sig att jaga kattungarna. Sattyg.

    SvaraRadera