torsdag 21 juni 2012

Midsommarskrock

Så här inför midsommarafton hade jag tänkt hjälpa mina singelvänner lite på traven genom att föreslå lite olika metoder att hitta den man eller kvinna som är ens tillkommande. Det vanliga, det som alla kan, är väl att plocka sju sorters blommor och lägga under kudden. Sedan drömmer man om den man måste gifta sig med. Men jag visste ju att det finns lite olika regler för det där plockandet på olika ställen i landet - så jag tog fram en jätterolig bok jag har som heter Älskogens magi av Ebbe Schön.

Den fick plats högt upp på min gilla-lista, sedan jag läste om ett osvikligt knep från 1700-1800-talet för att få en kvinna intresserad. Man skulle ta en död mullvad och linda in den i en näsduk, och sedan skulle man klappa till den tjej man var intresserad av med paketet. Därefter skulle hon osvikligen bli intresserad och kär i en. Jag antar att det är det som Henrik Fexeus menar med en ofelbar öppning på konversationen.

Hur som helst, det där med blommorna är trixigt. I vissa län är det nio, i andra sju och i överpresterande Bohuslän (harestad) var man tvungen att plocka nio blommor PLUS nio kvistar från fruktträd. I Bjuv i Skåne skulle blommorna hängas i spisen istället för under kudden (mkt hygieniskt) och i Österbotten i Finland ska man lägga blommorna på sin nakna kropp. Hög risk för fästingar, där...

Om man ger upp det där med blommor, så kan man ta till salt-knepet. Man ska äta så mycket salt mat man kan och sedan lägga sig och sova utan att dricka först. Förr var det salt sill som gällde, men det funkar säkert med chips idag. Saltlakrits, kanske? Ens tillkommande ska ge en något att dricka i drömmen. Är det vatten så blir äktenskapet fattigt, är det en annan dryck så blir paret rikt. Själv skulle jag förmodligen drömma om coca cola zero. Undrar vad det betyder.

Det finns förstås enklare saker att göra. Man kan räkna något som finns i rummet, som blommor på tapeten (har inga, men en fin cappucinofärg) eller fönsterrutor (en). Så finns det bokstavsmagi, och det är nog det jag skulle välja om jag var tvungen. Det passar mig fint. Här är ramsan:

Jag ställer mina tofflor i bokstaven T
och önskar min käraste se,
helst i hans/hennes dagliga kläder.

Lätt som en plätt. Och nu har alla ni som letar "ny" några alternativ.

Men dröm försiktigt. Skrocket säger ju att midsommardrömmar ofta slår in.

Glad midsommar.


4 kommentarer:

  1. Hmmm, det var en hel del att begrunda.. *ler* Jag sover nog som en stock oavsett.. Hoppas du får en fin midsommar!! Och fortsatt flyt!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tänkvärt. Det känns som tur att man redan hittat den rätta. Mkt ktångel annars. Ha en fin midsommar!

    SvaraRadera
  3. Önskar dig en trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder du tagit.
    Härligt med smultronterapi.. *L*
    Den boken skulle jag vilja läsa, tycker detär intressant med gammalt skrock.
    Ha en bra midsommardag!!

    SvaraRadera