måndag 18 juni 2012

Omval i livet

Jag hörde nyss att Friskis & Svettis styrelse har som tradition att de gör omval i sina liv en gång per år. Ganska kul tanke av en styrelse att föra ut valen även på ett personligt plan och en riktigt bra livsfilosofi.

Ofta tvingas man göra livsval i situationer som är kritiska. När något stort och/eller svårt händer och då - då är det svårt att hänga med och tänka logiskt. Valen görs under extrem press och stress men fortsätter ändå att genomsyra vardagen en ganska lång tid framåt. De kan också vara riktigt svåra att rätta till. En sådan situation kan man väl likna med en regeringskris som tvingar fram ett misstroendevotum. Så får man ta det man får och vara nöjd med det.

Självklart kan man inte kontrollera varje aspekt i sitt liv och självklart kan det hända att ett val man gör på ren intuition funkar precis lika bra som ett genomanalyserat beslut.

Jag är ute efter något annat.

Att man har tid för att ta ansvar för det som händer i ens eget liv, och inte låter sig viljelöst föras med. Även om valen i många fall är helt självklara, så är det nyttigt att återbekräfta för sig själv att man gjort det valet medvetet.

Låt säga att man älskar att vara gift med sin partner, eller att man har det bästa jobbet i världen - även då ser jag som en väldigt värdefull handling att åtminstone en gång per år säga: Jag väljer detta i ett år till eller längre. Jag tror det gör en mindre benägen att ta saker för givet.

Kanske blir man också mer medveten om sådant (eller sådana) man väljer bort ur sitt liv.

Ska du bo där du bor? Ska du äta det du gör? Ska du söka nytt jobb? Hitta ny partner? Ha kvar bilen eller inte? Det finns hundratals omval att göra (eller inte göra).

Så - inventera livet och gör omval, det är min rekommendation för dagen.

Vilka "styrelsemedlemmar" sitter kvar, och vilka ska tackas av med en blomsterkvast?

6 kommentarer:

  1. Bra sagt. Jag tror jag ska tänka så lite mer...

    SvaraRadera
  2. Jooo, lite till mans borde vi tänka efter hur det är, hur vi gör och varför .../Mormor

    SvaraRadera
  3. Men om man tycker att allt är bra så slipper man göra omval och det känns bra tycker jag.
    Kram från en nöjd Babs

    SvaraRadera
  4. Väldigt klokt skrivet! Jag försöker att göra såna livsinventeringar då och då, och när man bor utomlands blir det "lättare" eftersom saker tenderar att förändras ganska ofta. Men det är ändå viktigt att ta ut och lufta saker, samt välja vad som äntligen kan hivas ut!

    SvaraRadera
  5. Funderar ofta på det. Och väljer..

    SvaraRadera