fredag 1 juni 2012

Så kan man också luras.

Först vill jag bara ha det sagt - när vi väl kom ner till Turkiet hade vi en helt felfri semester. Vädret var perfekt, maten god, havet varmt, hotellet modernt och rent och fyllt med trevlig personal. Okej, vi fick snabbt vänja av oss med att förväntningen att alla överallt förstår engelska och istället raskt byta till tyska - men herregud, är inte språkproblemen större än så... ja, då är det inte ett problem.
















Vad som däremot VAR ett problem var resebolaget. Solresor. Jag skulle verkligen vilja rekommendera resmålet - Side - men välj ett annat bolag.

Det första som hände var att de raskt blåste oss på en dag. Vi hade jämfört pris på resa/timmar på plats och valt det alternativ som gav oss en heldag på plats efter ankomst och före avresa (båda resorna skulle ske på natten). För att vara säkra på att få just den dealen bokade vi redan i slutet av januari. Och betalade. I mars kom sedan ett mail:


Tack för din bokning!

I detta e-mail finner du ovan ett bifogat dokument, det är en

bekräftelse/biljett. Vi ber dig kontrollera att bokningen är korrekt.

Överst på bekräftelsen/biljetten finns bokningsnummer och lösenord. Om du

har fått en bekräftelse skickas per automatik en biljett närmare avresan.
Biljetten ska skrivas ut och tas med till flygplatsen.


...och i det bifogade dokumentet hade avresetiden ändrats. Istället för att åka hem klockan 18 på kvällen skulle vi nu åka hem 9 på morgonen. Och missa en hel baddag och tre måltider. (som ni ser nämns inte detta i texten, direkt. Inget: OBS! notera ändrad hemresetid)

Nu såg vi inte ombokningen förrän vi skulle boka långtidsparkering. Vi hade ändå tur. De flesta andra upptäckte ändringen i bussen till hotellet i Turkiet, då reseledaren upplyste om hemresetiden och sedan fick ta emot de allmänt sura klagomålen.

Saken är den, att vi förmodligen inte hade ändrat bokningen även om vi upptäckt ändringen i mailet. Vi hade betalat, och att få pengarna tillbaka och sedan boka en ny resa...nä, det hade blivit krångligt.

Jag gissar att Solresor räknade med detta. Ett klassiskt Leo Getz-moment. Ni vet, killen från Dödligt Vapen som får ett utbrott i bilen och skriker "They fuck you in the Drive Through, 'cause they know you gonna be miles away before you realize you've been fucked!"

Fult. Gärna samma resmål igen, perfekt för barnfamiljer. Men med ett annat resebolag.


p.s. Gissa om jag kom att tänka på detta resebolag när jag ser Solresor-loggan!


5 kommentarer:

  1. Grrrr, jag hade blivit tokig!!
    Bli blåst på en HEL dags semester gillas inte!
    Får ni någon ersättning? Inte för det ger er dagen tillbaka men ändock lite plåster på såren...
    Kram

    SvaraRadera
  2. Fult. Jag hade oxå blivit sur så klart.
    Men Side är jag lite nyfiken på. Gött att ni hade det bra.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka rävar. Och Pluto och jag flabbar lika mycket varje gång åt Leo's "They fuck you at the drive through!"

    Najs att ni fick en fin semester ändå.

    SvaraRadera
  4. Förstår inte att företagen inte förstår att det är bättre att erbjuda kompensation öppet och ärligt än att riskera den badwill som uppstår av missnöjda gäster....

    SvaraRadera
  5. Håller med Freja - och Pipan (om Getz.. :) Men tack för varningen. Solresor tänker vi INTE åka med!

    Kramar

    SvaraRadera