söndag 3 juni 2012

Idrottsprestationer och filmmusik

Vad är det som gör att episk filmmusik alltid passar så bra ihop med idrottstävlingar? Så bra, att de flesta inte ens undrar varför de känner igen låten som spelas i bakgrunden på reklamen inför hockey SM eller under tävlingarna i Mästarnas mästare.

Självklart så är ljudproducenterna skickliga. De vet hur de ska förstärka en känsla. För sådär en tio år sedan spelades alltid denna låt inför varje kommande lagprestation:

Passande förstås. Ett "Band of Brothers" som ska ut och "kriga" på planen.

På samma sätt så funkade ju all musik från Gladiator.
Idrottare som moderna gladiatorer och så vidare. Inte alltför långsökt. Och min store filmmusikfavorit Hans Zimmer är ju stor favorit även hos svenska ljudproducenter. Så stor, att jag i sista avsnittet av Mästarnas mästare hörde den här musiken:
Temat från DaVinci-koden??? Det var väl inte så passande, eller? Men sedan kom jag att tänka på att namnet på sången egentligen är Cheavliers de Sangreal (riddarna av det sanna blodet) och alltså är inspirerad av korsriddare på väg i omöjlig strid. Okej, då.

Den sista tiden har en annan av mina nya filmkompositörfavoriter börjat dyka upp. Ramin Djawadi. Relativt okänd än så länge, har mest jobbat för TV (till exempel med Prison Break) men har nu fått sitt genombrott med följande:
Känner ni igen den? Ja, den förekom i Mästarnas mästare den också. Bra musik, men verkligen? Jag kom bara att tänka på en del av de mer grafiska scenerna i den serien och kunde inte riktigt föreställa mig Anna LeMoine eller Jörgen Jönsson där...


4 kommentarer:

  1. Tv 4 kör samma stämningsmusik hela tiden både i "Byggfuskarna" och "Kvällen är din". Det blir ibland lite för mycket.

    Hans Zimmmer is the shit.

    SvaraRadera
  2. Har faktiskt inte tänkt på bakgrunsmusiken, ska börja lyssna efter den.
    Kram

    SvaraRadera
  3. De har mycket intressanta filmval i Mästarnas Mästare, sonen brukar höra spelmusik där oxå. Som "Still alive" med Lisa Miskovsky från spelet "Mirrors Edge"... Det passar bra med dramatisk filmmusik och spelmusik till den sortens tävlingar!

    SvaraRadera
  4. Men se där! Ett nytt sett att se på tv! Nytt för mig då... I och med att jag är döv på ena örat har jag oftast koncentrerat mig på att höra filmen - dialogerna - när filmmusiken kommit in har jag gått på toa, satt på kaffe, löst suduko eller något annat.. Jag måste lyssna mera aktivt..

    Ha en bra vecka Åsa!

    SvaraRadera