tisdag 26 juni 2012

Idag gav vi upp...

...hoppet om att det skulle bli väder man glatt och villigt kan gå ut i. Istället har vi ägnat förmiddagen åt att försöka måla sommaren.

Till råga på allt har hela familjen drömt mycket livliga drömmar hela natten. Och de som inte drömt har stört de övriga. Jag gjorde misstaget att börja läsa Ronja Rövardotter för pojkarna som godnattsaga igår, och vi slutade alldeles efter Ronjas första möte med grådvärgarna.

Jag får se det som ett bra betyg på min dramatiska lässtil, barnens fantasi och Astrid Lindgrens otroliga text - och mycket riktigt. Yngste sonen drömde mardrömmar om grådvärgar hela natten. "Människor här i grådvärgaskogen - grådvärgar alla, bit och slå till!" Den killen, han kan se vad som helst på TV utan att det påverkar honom det allra minsta. Men får hans egen fantasi skapa monstren... då blir det för läskigt.

Själv har jag drömt om samma person hela natten. Om och om igen. Så jag får väl ta tag i att reda ut vad personen vill eller symboliserar. Men jag borde kanske ta en tupplur först. Utan grådvärgar, helst.

3 kommentarer:

  1. Precis det som du skrev om hos mig pratade hon som höll i utbildningen. Man dök och hoppade som ung. Sedan har man kanske plaskat och simmat lite.

    SvaraRadera
  2. Drömtydning, spännande. Men barn och mardrömmar är skit... Vår son hade nattskräck när han var liten, skrek rakt ur i fasa och var inte kontaktbar. Det gav mamma puls, minst sagt....

    SvaraRadera
  3. Ni gjorde rätt som gav upp - det har jag gjort.. *suck*

    Jag läste också Ronja för mina pojkar och ack, inte fick jag sova något inte... L är mycket mörkrädd, så trots att han är 8 år väcker han mig fortfarande minst två gånger per natt..

    Kram

    SvaraRadera