tisdag 3 juli 2012

Dagens underdrifter

Nyhetsmedier är sällan återhållsamma. Nej, nej. Istället brukar det bres på tjockt. SNÖKAOS VÄNTAR (det kom fem centimeter snö) DU KAN HA CANCER (om du har en leverfläck)....

Men idag har jag läst två så otroliga underdrifter i tidningar att jag måste dela dem.

Den första var rätt så kul. I laboratoriet i Schweiz där man har den där gigantiska partikelacceleratorn man trodde eventuellt kunde förstöra jorden när den startades, tror man att man kan ha isolerat Gudspartikeln (eller Higgspartikeln, men det är ju inte lika catchy). Det är alltså den partikel som får atomer att börja binda ihop sig till...ja, allt i universum.

Media kontaktade en teoretisk fysiker (John Ellis) för att prata som upptäckten. Så här svarade han:

– Jag håller med om att en resonabel utomstående betraktare skulle säga: ”det verkar vara en upptäckt”. Vi har upptäckt något som är förenligt med något som är en Higgspartikel, säger John Ellis, teoretisk fysiker vid Kings College i London och aktiv vid Cern sedan 70-talet.



Ja, man ska ju inte förhasta sig och kalla identifikationen av alltings upphov som en upptäckt. Det är ju bara en vanlig dag på jobbet. Sådant får mig att tänka att Sheldon Cooper nog är en förmildrad version av verkligheten...



Sedan tyckte tydligen kannibalobducenten som skar av sin sambos underläpp med en skalpell och tuggade på den för att han var svartsjuk, att han skulle uttala sig i rätten idag. Vad han sa?

"Förlåt, älskling!" 

Jo, det räcker ju att säga förlåt efterår, så är allting bra...

4 kommentarer:

  1. Hahaha, underdrifter gör allt lite roligare... Till och med kannibaler... Här överdoserar vi just nu Big Bang, vi (jag..) har köpt de fyra första säsongerna, för att få familjen lika fascinerad som mig... Sååå kul!

    Ohh, magiskt, jag fick skriva siffran 42 när jag skulle bevisa att jag är en mänsklig varelse som kommenterar hos dig....

    SvaraRadera
  2. Skapligt... ja ett svart hål är ju en vanlig dag på jobbet ungefär. Ha ha!

    "Förlåt"... ja vad ska man säga. Allt är förlåtet.

    SvaraRadera
  3. *skrattar* Freja - underbart!!

    Och BBT är UNDERBART!! Sitter precis mittinatten och skrattar åt Sheldon. Eller med. Eller åt de genialiska dialogerna...

    Underdrifter... Bedrifter...

    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja då är nog kära "Shelly" en underdrift hur det nu är möjligt.

    SvaraRadera