torsdag 12 juli 2012

Nu blev jag förvirrad

Precis när jag tror att jag bestämt mig för något, bestämt satt ner åsiktsfoten - ja, då läser jag eller ser något som får mig att tänka "Vänta lite nu..."

Jag bestämde mig för någon månad sedan för att all kvinnlig nakenhet i media är dålig och borde skippas helt. Att jag inte tycker det hjälper att visa så kallat naturliga kvinnokroppar (alltså ej retuscherade) eller nakna plusmodeller eller efter graviditets-kroppar. Jag propagerade för att man skulle skippa nakenheten helt. Flytta fokus.

Så idag såg jag att Esprit (tidning) kommit ut med ett nummer som kallas The Body Issue. Där olympier  och idrottare visar upp sig nakna i sina respektive idrottspositioner för att demonstrera skillnaden mellan en olympisk atlets kropp och en vanlig dödligs.

Första bilden jag såg var denna:

...och, ja - jag muttrade lite. Men med undantag för frisyren så är det trots allt en vanlig fightställning, inte en sexuell pose.
Sedan var det här nästa bild i bildspelet och då kände jag mig av någon anledning lite generad. Det är förmodligen något med greppet runt bollen som inte riktigt får mig att tänka "basket" i första hand.
Det gör däremot den här bilden. Konstigt nog.
Vid den här bilden tänkte jag bara att jag var tacksam att de inte valt ut en av de mer...äh... rundare varianter av amerikanska baseballspelare som man ser på ESPN ibland. Och sedan slog jag mig mentalt på handen för att jag var så storleksfixerad.
Det här var sista bilden. Som jag i och för sig tyckte var helt värdelös och såg ut som reklamaffisch för manlig strippa. Med vitmålade hulken-händer.

Så nu är frågan - om det handlar om en idrottsprestation som man utför med kroppen - ska man visa den naken då? Och vad är skillnaden mellan en objektifierande bild och en idrottsbild? Om ni inte reagerade innan, så kan ni scrolla upp och konstatera att man ser en rakad snippa på bilden längst upp. Tänkte ni på det?

Så nu tänker jag grubbla vidare ett tag till på när nakenhet i media egentligen stör mig och verkar onödig och när den kan vara befogad. För jag är för ögonblicket lite tveksam.




6 kommentarer:

  1. Jag tycker inte objektifieringen blir bättre vare sig av att de är atleter eller av att även männen objektifieras... Jag håller på din första inställning, kan vi börja fokusera på något annat än nakna kroppar, det känns lite enkelspårigt. "Vad ska vi skriva om i tidningen det här numret?", "Jag vet, vi tar några nakenbilder och hittar på en text till det"....

    SvaraRadera
  2. Vet inte heller riktigt vad jag skall tänka. För jag tycker inte att den nakna kroppen är särskilt snygg. Eller rättare sagt - den "ger" mig inget särskilt. Och kropparna här ovan är ju retuscherade och fixade. Och det enda budskap de sänder mig är: "skit ner dig din slappa fula fetknopp". Vilket jag hade kunnat vara utan.

    Hmmm... Blev inte mycket klokare nu heller. Av min egna kommentar.

    SvaraRadera
  3. Jaha och vad vill bilderna förmedla? Varför har de dragit av sig kläderna? Tycker de kan ha sina sportkläder på sig! Förstår inte riktigt poängen! Sen tycker jag att nakenhet kan vara vackert! En njutning för ögat! Både som foto o målning! Det är hårfint! Men i reklam, Nej Tack!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Vad har det för betydelse att snippan längst upp är rakad..? Det är ju de flesta, inget konstigt eller fel med det.

    SvaraRadera
  5. Det mest anmärkningsvärda är att du kallar ett vuxet, kvinnligt kön för snippa.. förstår du hur motbjudande det är? Säger du "pillesnork" till din mans kön också när ni ska ha sex? Det är på samma dagisnivå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag uttrycker mig inte på samma sätt hemma och privat som jag gör i skrift på en blogg. Men där har vi alla olika preferenser.

      Radera