lördag 14 juli 2012

paraskavedekatriasfobi

Eller en fobi för fredag den trettonde. Som rubriken då blir översatt för alla dem som inte kan klassisk grekiska. 99,9% av befolkningen med andra ord!

Nu bloggade jag inte alls igår, men det hade inte med skrockfullhet att göra, eller någon sorts fobi. Jag hade helt enkelt en bra dag. Jag vägrar att tro på någon otursdag som är så vag att man inte ens kan belägga varifrån idén började.

Det här är de vanliga skälen för oturen som brukar citeras:


Föreställningen om fredagen den 13 som olycksdag kan tidigast beläggas i mitten av 1800-talet, och verkligt spridd bland folk i allmänhet blev den först på 1900-talet. Idén vann anklang inte minst inom litteraturen, till exempel i Thomas L. Lawsons roman Friday, the Thirteenth (1907), som handlar om panik bland börsmäklare på Wall Street. Först under decennierna därefter började man på allvar uppfatta fredagen den 13 som en dag då man borde ta sig i akt, och under de senaste decennierna har vi fyllt på mytfloran genom att söka oss tillbaka i historien på jakt efter diverse olyckor som sägs ha inträffat på datumet ifråga. Ett av de senaste tillskotten är att ett betydande antal ordensmedlemmar frånTempelherreorden blev fängslade av Filip IV av Frankrike fredagen den 13 oktober 1307 på order av påven Clemens V.[2] Många av dessa torterades och avrättades dessutom.
En annan hypotes grundar sig på att Jesus hade 12 lärjungar, och när Jesus blev förrådd var Judas den trettonde vid bordet. Det kan även ha varit så att det baseras på att det fanns 13 personer totalt och att Jesus korsfästes och dog på långfredagen.
Vidare finns i den nordiska mytologin en berättelse om hur svekets och ondskans gud Loke kom som den trettonde gästen till ett gästabud i Valhall - och sedan lurade blinde Höderatt skjuta sin egen bror Balder till döds med en mistelpil.[3] 


Med andra ord, inte mycket kött på de skrock-benen.
Men... nu har jag alltid sagt att jag har stor tur på just den dagen. Det stämde även igår. Om jag väljer att bortse från fredagen den 13:e som helt betydelselös, blir jag då av med turen på samma gång? Svår fråga.



4 kommentarer:

  1. Det kan va så att du blir av med turen.
    Sv trist vi har helt ok med bär och nu va de blå slut i frysen så...

    SvaraRadera
  2. Ja den dagen är inte nån otursdag för mig heller. Men så är man ju bakvänd också.

    SvaraRadera
  3. Om det ska vara en dag med många obehagliga händelser borde vi byta ut den mot 11 september, betydligt mer än Twin Towers som råkat illa ut det datumet... Min mamma fyller år den dagen och hon har en hel lista på katastrofer som inträffat då... förutom hennes födelse alltså...

    SvaraRadera
  4. Den 11 september året efter TT mördades Anna Lindh...

    Njaa, jag är inte skrockfull. Men så är mina dagar jämntrista också...

    Kram

    SvaraRadera