fredag 6 juli 2012

Fossa och den stackars Drillen-killen

Jag och barnen har spenderat en heldag med några vänner på Parken Zoo i Eskilstuna. Det är ett av våra stamställen just för att barnen älskar djur. Eftersom de är lantungar kan jag väl tycka att de blir lite väl blasé emellanåt när vi är i närheten av de svenska djuren. De tycker inte det är så himmelens märkvärdigt med getter och får och hästar och kor och höns, direkt...

Hur som helst. Jag har lärt mig en massa idag. Till exempel har jag äntligen fått se ett djur jag länge varit nyfiken på: Fossa

Ni som sett de tecknade Madagascarfilmerna vet ju att det såg ut så här i tecknad form:













och jag trodde väl litegrann att det var ett påhittat djur... men så här ser de alltså ut i verkligheten:















På något sätt kände jag en väldigt släktskap med djuren som var som en hund och en katt och argsint och silkeslen och gosig och vasstandad på en gång. Det är ju fint om någon new age-ig människa kommer upp och frågar vilket kraftdjur man tror sig ha. Då ska jag svara "Fossa!" med ett galet litet skratt.

Hur som helst. Jag och min kompis hamnade dessutom i en diskussion med en forskarstudent (gissar jag) i Drill-inhägnanden. Drillen är en apart som är extremt utrotningshotad och som av någon anledning jag inte fattar har ovanligt synliga och tydliga könsdelar. Nu stannade vi till och min kompis kommenterade att de två honorna idag i princip såg ut att ha varsin bagel bak i rumpan. Aj, så svullet. Mycket riktigt. De två honorna var/hade varit brunstiga.

Problemet var bara, att den stackars hannen i familjen (enligt forskaren) hade haft mycket låg rang i sin förra flock. Han kunde helt enkelt inte se sig själv som den hane som skulle få komma till och para sig. Inte ens då två unga honor bokstavligen stod framför honom med baken i vädret. Han bara satt på en liten hylla och såg förbryllad ut. Jag och min vän nickade vist. Vi är gamla nog att ha träffat på en och annan sådan människohanne också.

Så, vad gjorde forskaren där? Jo, hon höll på att ta reda på om Drillen blev för blyg för att para sig när besökare gick förbi. Hon satt med block och penna och skrev upp försök till nuppande (icke-vetenskaplig term).

Snacka om press. Vi gick raskt vidare till Lemurerna och lämnade den stackaren åt att samla mod. Tänk er att i princip vara oskuld och sedan tvingas ha en liveshow med två honor... Då kan man se fundersam ut.

3 kommentarer:

  1. Men Åsa...klart drillen på bilden inte ger honorna nå action. Han tar ju saken i egna händer! ;-) Kram Tea

    SvaraRadera
  2. Fossa!!!! Underbart att den finns!! Och namnet! Tycker att Madagaskarfilmerna är roliga - älskar pingvinerna "bara LE och vinka! Le och vinka"

    Kram

    SvaraRadera