fredag 20 juli 2012

Emmynomineringar

Jag gillar TV-serier. Jag gör verkligen det. Det är ett nöje som varar länge, eftersom en film inte blir längre än 2-3 timmar medan en bra serie kan fortsätta i åtta - tio år om man har tur. Som Seinfeld eller Vänner eller Arkiv X eller någon annan av de serier som jag följt och gillat.

TV-regissörerna är ofta yngre och fräschare, producenterna lite modigare och numera är budgetarna monstruösa. Det drälls pengar över serier, och resultatet är sååååå snyggt.

Nu har nomineringarna för Emmy-sarna släppts, och även om samtliga serier är av anglosaxiskt ursprung så måste jag ändå säga att det ligger några verkliga höjdare bland nomineringarna. Här är mina favoriter:

Bland Bästa komediserie-nomineringarna finns två favoriter + en serie som jag typ gillar men inte orkat sätta mig in i. 30 Rock, The Big Band Theory och Modern Famliy. Ingen som någonsin läst den här bloggen har väl missat min besatthet med denna serie:
...och som grädde på moset är Jim Parsons nominerad för en Emmy. Nummer två i ordningen, tror jag? (eventuellt kan han ha vunnit en Golden Globe tidigare istället för en Emmy. Eller båda.) Dr. Maryam Bijalik är nominerad för bästa biroll också. Heja Amy Farrah Fowler.

Bland Bästa dramaserie-nomineringarna var det också smockat med favoriter. Downton Abbey, Mad Men, Homeland och Game of Thrones!! Man blir ju lycklig... sådana nomineringar brukar garantera många kommande säsonger. Och följdaktligen är sådana skådisar som Michelle Dockery, Elisabeth Moss, Clare Danes, Hugh Bonneville, Jon Hamm och Damien Lewis nominerade för huvudroller (+ Michael C Hall för Dexter!!). Bland birollerna dyker också Maggie Smith, Christina Hendricks och Peter Dinklage upp.

Wow.

...och som om det inte var nog med detta - vad dyker då upp bland nomineringarna för Bästa TV-film/miniserie??


 

Mitt favoritavsnitt från Sherlock. "A scandal in Belgravia".

Mannen Med Rösten - Benedict Cumberbatch är naturligtvis nominerad för huvudrollen.

Som en liten parentes är So you think you can dance och Project Runway nominerade i kategorin för reality-serier.

TV-framtiden ser ljus ut och passar min smak i alla fall. Pilutta på er andra då, antar jag! 


3 kommentarer:

  1. Ohh, älskar Big Bang och Amy Farrah Fawler! Vi har visat ungarna lite avsnitt av Blossom, det är helt otroligt att det är samma skådis! Och sen är jag rätt förtjust i både SYTYCD och Project Runway oxå... Jag tittar nästan bara på anglosaxiga program, ytterst sällan på svenska, men jag tittar på massor av serier...

    SvaraRadera
  2. *ler* Jahopp - då var hösten räddad (den kan behöva all glädje den kan få...) Bib Bang Theory är lika omhuldad här som Vänner var när det begav sig. Tack för uppdateringen!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Pilutta på dig själv du. Jag var tvungen att leta upp Benedict på tubjäveln för att höra rösten. =D

    SvaraRadera