fredag 18 maj 2012

Frejas lista

Det är många listor som cirkulerar just nu så jag tar tillfället i akt och gör en till. Utmaningen den här gången kommer från Freja:


1) Vilken är din absoluta favoritfilm?

Jag kan INTE svara på den frågan med en enda film!! Sorry! Men jag gillar verkligen Singin' in the Rain, Alien, Seven, The English Patient, Pulp Fiction, Jackie Chan-filmer från 80-talet, Gosford Park, Sagan om Ringen, The Matrix, Crouching Tiger Hidden Dragon, Repulsion, Livet är underbart, Shrek 1, och kanske 300 andra som delar förstaplatsen...

2) Varför är den din favorit?

Ooooohhh.... lätt att svara på den frågan...:-S  Jag gillar filmer med dålig humor, vackra miljöer och utmärkt dialog. Dans- och fightscener ska göras i en tagning (därav Singin' in the Rain och Jackie Chan).

3) Om ditt liv vore en TV-serie, vilken skulle det vara?

Ha! Den har jag besvarat förut. Alla älskar Raymond.

4) Vilken roll skulle du ha?

Debra. Förstås.


5) Vilken är ditt livs signaturmelodi?

Hmmm... återkommer med den. Flera val att begrunda....

6) Finns det någon/några böcker du läst som påverkat dig starkt.

Oh, ja. Jag läste sönder de första Ayla-böckerna för att jag inte visste att man kunde skriva så. Blanda fiktion med forskning och en hel massa sex. Jag var 8 år när jag läste Grottbjörnens folk, så den serien introducerade mig till vuxenläsning. Dessutom var ju Ayla också en liten flicka i första boken, så hon har följt mig. (Däremot tyckte jag ju att den sista och avslutande boken var oerhört tramsig).

Sedan har jag också återkommit med cirka 5 års mellanrum till Kristin Lavransdotter och förstått mer och mer av den för varje gång och sympatiserat med nya karaktärer varje gång.

7) Vilken var din absoluta favoritleksak som liten?

Jag och min syster fick stora kartongark som vi gjorde klippdockehus av (i 2D). Vi lekte i timmar med dem.

8) Hund eller katt eller båda eller varken eller?

Båda.

9) Vad ville du bli som liten?

Författare.

10) Har det du gör idag koppling till det du vill bli?

Kan man säga, ja.

11) Vad tror du på?

Den fria viljan.

3 kommentarer:

  1. Bra lista. Och film... nä det går inte att säga en. Eller fem. Eller 50.

    SvaraRadera
  2. Mycket kul att läsa.. Och jag måste erkänna att jag också hade haft problem med filmerna och böckerna. Böckerna räddade mitt förstånd...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Många av filmerna du tar upp är stora favoriter hos mig med. Vi har precis introducerat Singin' in the rain hos ungarna, och den funkade! Och du tolkade den sista frågan som jag ville, inte "tro" i form av religion!

    SvaraRadera