tisdag 22 maj 2012

Orutiner

Mitt under morgonens cykeltur ringde telefonen, och jag fick trampa lite extra snabbt för att hämta upp äldste sonens antihistamin och köra över den till skolan. Han hade blivit stucken av en geting. Även om han inte är allergisk utan bara känslig mot stick och bett, så är det bästa att han får medicin så snabbt det går. Och eftersom det varit så kallt de första veckorna i maj, (och insekterna har hållit sig borta) så har vi inte fått in några medicineringsrutiner.

Det är konstigt hur snabbt man skaffar sig rutiner som sedan bara är borta under lång tid. Jag inser det nu, när vi håller på att packa för chartertripp till varmt land. Vi har inte rest utomlands sedan vi fick barn. Delvis för att vi tyckte det var roligare att vänta tills barnen blivit så stora att de faktiskt fattar vilket land vi befinner oss i.

Våra reserutiner har ändrats över åren och kommer nu alltså att ändras igen.

När jag och maken först träffades på 1990-talet reste vi alltid medelst motorcykel. Vi började åka på MC-träffar någon gång runt midsommar och sedan så gott som varje helg fram till i september. Hela proceduren bestod i att packa tält och sovsäckar, krypa i skinnstället och åka iväg. Stopp för bensträckning var tionde mil ungefär. Sedan kom man fram till den MC-klubb man gästade, slog upp tältet, grillade, dansade till rockabillyband och drack saker ur dunk eller flaska. På söndagen hörde det till att man gick och blåste i alkomätare hos arrangörerna och inte åkte förrän allt var "grönt".

Roligaste träffen var nästan alltid Kopparträffen i Falun, bäst band hade alltid Mälaren Runt i Enköping. Störst var Bike Meet på High Chaparall. Den var också alltid den stökigaste, med Bandidos på ena sidan campingen och "änglarna" på den andra. Samma träff är också berömd för att vattnet alltid tar slut på campingen. På lördagen var det ingen som längre kunde duscha eller tvätta sig och det enda som fanns att dricka var alkoholhaltigt. Hard Core. Annars leder FUSK-träffen som snuskigaste träff i mitt tyckande. Mitt i skogen utanför Mora, och med en sådär lagom seriös styrelse. Varje år var man tvungen att köpa loss FUSK-pengar för att kunna handla i kiosk och bar, för annars stals de riktiga pengarna av funktionärerna...

I alla fall, till slut hade jag sådan råkoll att en helgs packning gick på 20 minuter inklusive lastning av hoj.

I början av 2000-talet började vi resa till varmare länder. Först med charter. Inom kort var vi sista minuten-proffs. Vi tog ledigt, väntade till sista dagen och bokade en resa till dagen efter. Packade, bokade parkering och stack.

Sedan drog resorna iväg längre och längre ut i världen, med mindre packning och mindre planering...

Nu är vi tillbaka på ruta ett igen, och nya rutiner måste skapas. Vad behöver barnen ha med sig?

Det vore kul att kunna "fast forward" till den totala råkollen där också. Förhoppningsvis går det snabbt och jag drömmer redan nu om den dagen vi kan ta pojkarna med oss på jorden runt-resa med varsin ryggsäck.

3 kommentarer:

  1. Jorden runt vet jag inte om vi någonsin gör (jag har problem med sol och värme) men mina barn packar själva sin väska och tar ansvar för dem på de tågluffar vi gjort med dem. Den första miniluffen gjorde vi när dottern var nyss fyllda 4. Den gick via Göteborg en sväng in i Danmark (Fredrikshavn, Billund och Köpehamn) och tillbaka in i Sverige via Malmö. Det längsta vi rest var tre veckors luff i Storbritannien, då de bar sin egen packning hela tiden. Så härligt att uppleva världen med barnen!

    SvaraRadera
  2. Sv, nej man kan inte kyssa alla men kan tänka mig att det är effektivt på pojkar av yngre ålder. Har provat det själv..

    SvaraRadera
  3. Aahhh - livet har olika faser.. Absolut. Jag är en riktig jäkel på att få ihop allt trots korta planeringar och oavsett vad. Jag ror iland det mest. Med minimal packning/tid med mera.

    Vi har rest med killarna sedan de föddes. Dock inte längre bort än till norra Afrika.

    Kramar

    SvaraRadera