måndag 14 maj 2012

Tvättnötter

Jag fick en födelsedagspresent som var lite oväntad: nötter. Som man tvättar med.















Så här ser de ut. De är av familjen Saponia och innehåller en naturlig, lite oljig såpa. Man lägger tio stycken skal i en liten linnepåse, lägger i maskinen och tvättar. Efter 4-5 tvättar är såpan slut och man komposterar skalen. Otroligt miljövänligt. Det enda som vore bättre var om de växte i Sverige istället för i Indien (fraktas hit med båt), så nästa steg blir givetvis att kolla upp om de kan odlas här.

Resultatet? Nja, de funkar bra för normalskitig tvätt, men har man svåra fläckar på ett plagg som inte går att tvättas varmt, så är det vanligt tvättmedel som gäller. Kanske måste man blötlägga mer??

Den funktion som jag är mest intresserad av, är en annan. Man kan göra ett avkok på en eller två nötter och använda istället för schampo och balsam. Det vore verkligen bra om det kunde funka. Så det ska jag experimentera med. Plus att ungarna fick varsin nöt att leka med i badet. Hoppas på naturligt ren och mjuk hud, där.

Rapport följer.

9 kommentarer:

  1. Jo, jag har sett såna förut men jag vill nog ha en fräsch om än konstgjord framställd doft i min tvätt...

    SvaraRadera
  2. Aldrig hört talas om. Tvättnötter.

    SvaraRadera
  3. Ha! Se där! Jag tänkte ju på helt andra nötter jag... *ler* Men det verkar inte vara alltför krångligt - och dessutom miljövänligt!

    SvaraRadera
  4. Jag har för mig att Råd o Rön testade de där och tvättbollar och kom fram till att det blev minst lika rent med bara vatten, så jag ser fram emot att höra vad du kommer fram till. Hår och kropp vore ju bra att kunna tvätta med dem!

    SvaraRadera
  5. Vad häftigt! Det har jag aldrig hört talas om!

    SvaraRadera
  6. En blomma till en vacker blomma
    Sötsaker till en sötsak
    En påse nötter till...
    :)

    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tänkte lite samma sak :-D Men jag fick rosor också. Då blev det lite bättre.

      Radera
  7. http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=tvattbollar_ar_bluff_sager_rad_och_ron&videoid=2106143

    SvaraRadera
  8. Jag har använt Tvättnötter i snart fyra år nu och kan verkligen intyga att det fungerar till 100 %. Miljövinsten blir avsevärt mycket större än med vanliga konventionella tvättmedel.
    Man kan dessutom göra avkok på tvättnötter och få både schampo, tvål samt diskmedel. Mer info finns att få på http://webbsmart.my123eshop.com/newsitem.html/tvattnotter?item_id=1

    Ett tvättnötstest med galltvål finns också på : http://www.amzonet.net/tvattnotter-galltval-test.html

    Galltvål använder jag som komplement till tvättnötter mot svårare fläckar. Helt naturligt och ekologiskt.

    SvaraRadera