tisdag 8 maj 2012

Kulvertfolket

Ibland undrar man (eller jag) om det finns parallella civilisationer som lever vid sidan av vår egen mitt här i Sverige. Förmodligen. Jag har i alla fall en teori om var man skulle kunna hitta några. Idag var jag på besök på vårt länssjukhus, där också min man jobbar. Han, och de andra ingenjörerna är inhysta i utkanten av området i en standardindustri/kontorsbyggnad.

Resten av området är ett ganska oorganiserat myller av byggnader, allt från 300 år gamla hospitalsbyggnader till funkishus och 80-talspragmatism. Alla dessa byggnader sammanlänkas under jorden av ett kulvertsystem. Tunnlar korsar området hit och dit. Så är det ju på många sjukhus. Efter en inkörningsperiod så får man ett ganska bra grepp om det hela. Jag är mest van vid universitetssjukhuset i Örebro och dess Underworld, där man till och med kunde se studenter och personal jogga inomhus om det var dåligt väder.

Men vårt länssjukhus. Det är något helt annat.

Till att börja med så vet ingen exakt hur kulvertsystemet ser ut. När min man berättade detta så sa jag:
"Ha, ha. Jättekul. Det är rena Stephen King..."
"Nej, på allvar! En tjej som jobbar hos oss har till uppdrag just nu att sammanställa en enda ritning som översikt på systemet, och hon håller nästan på att bli tokig. Det finns på riktigt ingen som exakt kan säga hela kulversystemet ser ut."

Fascinerande. Med tanke på att de tar de flesta en tre, fyra försök att hitta från en ände av sjukhuset till den andra OVAN jord så... det borde finnas en hel, dold värld därnere.

I bästa fall kanske det vore lite som ur serien Skönheten och Odjuret som gick på TV på slutet av 1980-talet. Med Ron Pearlman och Linda Hamilton.

Kommer ni ihåg?

(Okej, lång film-Tv-parentes som går att hoppa över: Serien Beauty and the Beast skrevs och producerades bl.a. av en viss fantasyförfattare som heter George R.R. Martin. Japp, han som nu gör så stor succé med Game of Thrones. Tanken var att den skulle innehålla mycket MYCKET mer grafiskt sex och våld, men serien såldes in till ett bolag som lade den för tidigt på kvällen. Censur infördes. Tänk bara vad kul den serien kunde ha blivit... istället för en massa smetiga scener med lejon i suddigt motljus... I alla fall så kommer serien i en remake nu, men fortfarande PG13.)

I sämsta fall kanske man ger sig ner för att utforska i kulvertarna och hittar detta:



2 kommentarer:

  1. Ååå tunnelsystem. Skräck och skräck igen. Jag tycker iof att Linda Hamilton var fulare än odjuret men det är en annan historia.

    Det största mysterium med skräckfaktor måste ändå vara tunnlar under sjukhus. Fatta... på mammas jobb hade de problem med samhällets utkants medborgare som gömde sig i sjukhusgångarna. Huuu.

    SvaraRadera
  2. Hmmm, kulvertar fascinerar mig. Undrar vad det säger om mig?? Men tanken är kittlande..

    kram

    SvaraRadera