måndag 7 maj 2012

TId att inte vänta

Som många av er redan vet har en av våra bloggvänner förlorat någon hon älskar för ett par dagar sedan. Jag skriver älskar och inte älskade med flit, för den känslan slutar inte med döden. Oväntat, orättvist och ofattbart - men rätt som det är så står man där. Inför ett faktum man inte kan komma förbi. Oavsett om man har en tro eller inte, om man tror att man går vidare till en ny existens eller ej efter döden så är det här, på det här planet man kan dricka kaffe tillsammans, ringa varandra, ge varandra en kram.

Och det tar förr eller senare slut.

För alla oss som fortfarande är kvar här så är det en påminnelse om att det inte är en vidare bra strategi att "vänta och se" eller "vänta på det rätta läget". Det är så lurigt. Man tror att man med en sådan strategi kör den säkra vägen, håller sig på den säkra sidan. När man i själva verket är involverad i det mest riskabla spel man någonsin gjort. Oddsen är rent ut sagt skittaskiga.

Risken är att man får lämna den här existensen fruktansvärt otillfredsställd. Kanske redan i morgon.

Det är skillnad på att lämna livet utan att ha något kvar att göra eller ångra och att lämna livet med 100 saker man inte vågade göra. Jag har suttit med människor från min familj strax innan eller medan de dog och det har alltid varit svårt. Men ibland har det varit mindre tungt. Jag satt hos min mormor kanske två veckor innan hon dog. Hon var en liten aning förvirrad och nedsatt, men på det hela taget klar i skallen. Och hon pratade om saker hon ångrat i livet. Det var inte mycket. I själva verket knappt någonting. "Jag ångrar lite att jag inte festade till det mer när jag var ung", sa hon och jag blev nästan lite full i skratt. Så blev det tyst en stund. "Men jag är glad att jag inte rände med en massa karlar", sa hon sedan. Då skrattade jag på riktigt.

Att ha det bokslutet är inte fel.

Finns det något i ditt liv som inte stämmer, som du alltid velat göra? En person du gärna skulle vara nära men inte vågat fråga, något du alltid velat bli, något du alltid velat göra?

Gör det den här veckan då. Idag. Allra senast i morgon.


9 kommentarer:

  1. Han sa många ggr, -vi hinner......
    -Vi har hela livet på oss....
    Men så blev det inte, det tog slut precis när det skulle börja på allvar.
    Tack för orden, kram.

    SvaraRadera
  2. Uff uff uff.. ja jag bara instämmer.

    SvaraRadera
  3. Jag har nog gjort det jag velat uppnå redan, hur hemskt det än låter från mej som är 34. Jag skulle väl vilja göra mej själv stolt eller lyckas bli något, men jag har trots allt fått två söner och det var det som varit min största dröm. Att få barn. Så skulle jag dö imorgon skulle jag bara vara ledsen över att inte få vara med dem. I övrigt är jag nog nöjd.

    SvaraRadera
  4. Mycket bra sagt.Fast jag har ibland levt som om dagen vore den sista och då kan det bli för många göromål ibland Mkt som ska sägas. Balans är nog bra ändå men jag förstår helt hur du menar.

    SvaraRadera
  5. Klokt och så bra skrivet!


    Kram Helen

    SvaraRadera
  6. Kloka och tänkvärda ord ... ofta är det först när det oväntade och oförutsedda inträffar som man stannar upp ... och "hämtar andan".
    Ha det fint!/Mormor

    SvaraRadera
  7. Så bra skrivet och så tänkvärt.
    Kram

    SvaraRadera