torsdag 10 maj 2012

Storebror ser pensionärer?

Vill du bli kameraövervakad då du blir gammal? Det är förmodligen en fråga vi alla kommer att få ta ställning till inom loppet av sådär 20 år. Igår på lunchen lyssnade jag på en föreläsning om vad bredband i hemmet kan användas till. Bland annat kan man genom bredbandet övervaka individuell energiförbrukning i lägenheter så hyran kan justeras efter hur mycket energi du gör av med.

Och så kan man inom åldringsvården övervaka och kommunicera med de äldre via kamera och monitor.

Den här debatten väcker massor av känslor hos folk. Man väger de äldres integritet och privatliv mot säkerhet och det faktum att inom bara tio år kommer att finnas lika många pensionerade människor i Sverige som de som fortfarande är i arbetslivet. Lägg till det att många människor mellan 20 och 60 inte är aktiva på arbetsmarknaden på grund av sjukskrivningar eller föräldraledighet.

Det kommer att bli väldigt ont om folk att ta hand om de äldre, och det måste lösas på teknisk väg. Om vi inte tänker återinföra ättestupan, alltså.

Som de flesta förslag till kameraövervakat äldreboende ligger nu, så ska man främst nattetid använda kamera för att titta till de boende istället för att åka omkring och rent fysiskt öppna varje lägenhet. Det ska också bli möjligt att ha ramla-omkull-larm och hjärtmätare kopplade till samma system. Även under dagtid finns det möjlighet att oftare kontrollera om en person som blivit dement kommer ihåg att stänga av spisen eller har tagit sin medicin och så vidare.

Men. Den stora rädslan är ju att dessa kameror ska missbrukas. Att det ska sitta någon och fånstirra på Sven-Erik och Britt när de går på toa eller duschar. Kanske lägga ut roliga filmer på youtube när Ingmarie försöker sätta igång teven med fel fjärrkontroll.

Har man chansen att titta utan att bli upptäckt, ja, då tittar man. Det är en självklarhet. Även om det inte blir så avancerat som i romanen Sliver av Ira Levin, så... vi har alla gjort det. Hand upp den som inte använt till exempel Facebook för att leta igenom en gammal pojkväns eller klasskompis foton...

Alltså ser jag som enda lösning att systemet funkar åt båda hållen. Varje gång någon ska kontrollera monitorn så måste de logga in i systemet med en personlig kod. Personens kod och tiden som han eller hon är inloggad ska registreras och sparas. Och kanske kontrolleras av en boende eller en anhörig (automatiskt mail varje vecka?). Ser man då att någon sitter och fånstirrar för länge på en extra intressant tant eller farbror, ja, då blir det en anmälan och utredning.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en webcam i mitt äldreboende. Hellre det än att bryta lårbenet och ligga i timmar i smärta och vänta på att hemtjänsten dyker upp på kvällsrundan.

Det enda jag begär är en stor, fet, sekretessknapp som slår av alla kameror i säg, två timmar. Fingeravtrycksstyrd. Så jag kan förföra granngubben om jag har lust. Och ork.

5 kommentarer:

  1. Ja...det är svårt det där, här övervakas strøget och metro stationer och annat det känns tryggt tycker jag! Men jag vill gärna skita i fred;-)hälsar
    Köpenhamnsmorsan

    SvaraRadera
  2. Svår fråga men jag håller med dig. Bra lösning på kontrollfrågan där. Om jag blir så gammal att nån jävel vill se mig duscha på ålderns höst och skrubba arselet med en flaskborste så låt dem pinas. Men det är jag det. =D

    SvaraRadera
  3. Ja det där är svårt att bestämma om det är bra eller dåligt. För även om jag har en egen knapp så är det ju inte säkert att jag är klar i huvudet då. Jag kanske är senil eller dement. Det är väldigt läskigt det där att människor kan se en tycker jag. Och apropå storebror ser dej. Från första maj får ju polisen titta på allt du sett på din dator och på din mobil. Det tycker jag också är väldigt obehagligt.

    SvaraRadera
  4. Tycker om ditt förslag och gissar att det kommer att bli något liknande som lösning. Kan ju inte vara OK att en för mig obekant när som helst kan kolla in i mitt hem... Visst blev Sliver en film också? Jag har ett svagt minne av det i bakhuvudet, så jag frågar dig som vet allt om film!

    SvaraRadera
  5. *skratta* Åt Köpenhamnsmorsans svar - för visst är det så: vill gärna skita i fred!! Och förföra granngubben. Om jag orkar..

    SvaraRadera