torsdag 30 oktober 2014

Halloweenhistoria, del 1

Som utlovat och som traditionen bjuder. Del 1 av tre.

Huggargubben


På köpcentrats enorma parkering stod rad efter rad med bilar, alla med bakluckorna öppna.  Tobias hade lyckats lirka in familjens kombi på en ledig ruta längst bort vid återvinningsstationen och manövrerade nu irriterat mellan klädställningar, kartonger och IKEA-kassar mot ingången.  Bakluckeloppisar var enligt hans mening ett stort slöseri med tid där folk bytte ut sitt skit mot någon annans skit. Men i samma ögonblick som den tanken for genom huvudet tvärstannade han. Överst i en korg, med skärmmössan på sned satt en Lumberjack-Jack med alla de vita tänderna grinande fram ur det svarta skägget.
”Vi hittade den ute i stugan i en av bodarna. Är den inte skitful!?”
Kvinnan som satt med de bruna benen dinglande från kanten på SUV:ens bagageutrymme var snygg. Nästan på gränsen till vacker, faktiskt och Tobias ryckte en aning generat på axlarna då han svarade.
”Jag hade en sån’ docka när jag var liten. Jag brukade ställa honom bland min systers Barbies med yxan i högsta hugg.”
Kvinnan gömde munnen bakom handen och skrattade på ett så tonårsfnittrigt sätt att han kom på sig själv med att rodna.
”Bara för den skull ska du få betala dyrt för honom! Jag hade också en retsam brorsa. Vad sägs om… tjugo kronor!”
Tobias, som redan sträckt ut handen för att ta dockan, nickade bara och halade fram en sedel ur jeansen. Först efter att han svängt ut på landsvägen igen kom han ihåg att han glömt gå in på apoteket.


”Det där måste vara den fulaste docka jag någonsin sett!” utbrast Jennifer och grimaserade. ”Titta på de där tänderna… Fy! Vilket barn skulle kunna sova i närheten av något sådant?”
”Jag gjorde det.”
Tobias tog Lumberjack-Jack ifrån sin sambo och placerade dockan på skänken i vardagsrummet. Det gick inte att komma ifrån att den grovhuggna figuren var en aning gräll. Dockan skulle föreställa en gammaldags skogshuggare, med vilt, svart hår och ett buskigt skägg. Han var klädd i en flanellskjorta i sprakande rött och grönt och på den ena axeln vilade en groteskt överdimensionerad yxa. Då Tobias fått leksaken som liten grabb var det förstås yxan han tyckt varit häftigast. Den var nästan som en riktig, med huvud i metall och en hyfsat skarp egg.
”Ja, då får du och dockan ha en riktigt trevlig kväll då. Jag åker om en kvart.”
”Sover du över hos Kattis, då? Jag vill inte att du kör om ni dricker vin till maten”, bad Tobias och gav henne en puss på kinden.
”Det gör jag ju alltid”, protesterade Jennifer och himlade med ögonen. ”Vi ses i morgon. Sakna mig!”
”Det gör jag ju alltid”, härmade Tobias och höll upp dörren.

Tio minuter in i första halvlek ringde det på dörren. Tobias ignorerade signalen. Om grannungarna nu ville sälja något för något idrottslag igen så fick de komma tillbaka senare. Så ringde dörrklockan igen, mitt i en frispark. Och igen. Tobias slet sig från teven med ett frustrerat stön och klampade ut i hallen. Han slet upp ytterdörren och drog efter andan för att förstöra grannsämjan för alltid. Men på trappan stod inte någon tonåring i lagtröja. Utan en liten gumma.
”Ja, jag har kommit för att hämta tillbaks han” sade hon strävt.
”Ursäkta?”
Tobias stirrade ner på den gamla kvinnan. Ansiktet var så rynkigt att det knappt gick att urskilja de enskilda ansiktsdragen. Fårorna löpte kors och tvärs över den gulaktiga huden på kinderna. Under en glesvirkad, vinröd mössa stack tussar av ulligt, vitt hår fram. Gummans blick vindade och for och huvudet nickade ständigt och omedvetet på den fågelsmala halsen. Tobias tittade sig om på villagatan, men såg inte skymten av någon annan människa eller av någon främmande bil.
”Söker du någon speciell?” frågade han med aningen höjd röst.
”Ja, han huggargubben. Jo. Han ska ju hem nu.”
Kanske hade tanten rymt någonstans ifrån, resonerade Tobias. Det läste man ju om i tidningen hela tiden.
”Var är hemma, då?” frågade han därför tålmodigt.
”Där borta. Men han måste med hem nu, gubben.”
”Ja, fast här finns ingen annan gubbe än jag. Kan jag ringa efter någon? En taxi eller någon som kan hämta dig?”
Gumman blev nu upprörd på allvar. Hon hytte med en förtorkad näve och drog retligt i sin långa, bruna kofta.
”Jo, jo, han finns ju här i huset, det vet jag ju. Och han ska med hem nu. Bums! Ho’hade int’ lov att ta’an!”
Mot slutet av meningen gick det knappt att förstå vad kvinnan sade och Tobias skakade hjälplöst på huvudet.
”Jag måste gå tillbaka till matchen nu. Är det säkert att jag inte kan ringa någon?”

Gumman bet ihop käkarna och blev plötsligt tyst. Efter att ha stirrat vildsint på honom i ett par sekunder vände hon på klacken och stultade med oväntad fart nerför trädgårdsgången och vidare nerför gatan.  Han skakade på huvudet och stängde dörren. Under den följande minuten funderade han på att ringa polisen och se om någon saknade en senil gumma, men så fick Sverige straff. Och han tänkte inte på gumman och hennes huggargubbe igen. Inte förrän senare samma natt.

Fortsättning följer i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar