söndag 12 oktober 2014

Sakers onödighet

Det är lite svårt att veta vad man egentligen kommer att behöva och använda mycket att alla prylar son passerar in i ens hus. Vi har, sedan några år tillbaka kommit till en punkt där väldigt många av våra saker är sådana vi egentligen klarar oss utan. En del har vi packat ner i lådor och sedan helt enkelt glömt bort att vi äger. Och andra har vi återupptäckt efter några månader och börjat använda varje dag utan att förstå hur vi kunde klara oss utan den.

Vissa har varit ganska oanvändbara från start. Som sockervaddsmaskinen och glassmaskinen. De var roliga en gång och sedan är de nu bara elektroniskt skrot som ännu inte hittat till återvinningen. Sodastreamern tvivlade jag på att vi skulle ha särskilt mycket nytta av, men den använder jag varje dag istället (sedan jag upptäckte att om man sodastreamar Funlight så smakar den som 80-talsläsk).

Men vi fick hem en sak förra veckan som egentligen är helt onödig. En LED-tillsats till badrumskranen. Om man spolar kallt vatten så blir lampan:


 

Alltså blå, och om man spolar ljummet vatten så blir lampan:

 

Hulken-grön. Nu kan ni säkert gissa vilken färg lampan får om man har varmt vatten.

 

Japp. 

Jag valde ut den prylen som den mest onödiga av alla dem vi äger just nu - men å andra sidan - bilderna blev ju rätt häftiga! Så jag kommer att ladda upp en del av dem på en fotosite där jag medverkar. Och då har jag inte bara använt dem för en blogg, utan också för foto och som grädde på moset för att inte tända lampan på nätterna på toa.

Så då kanske detta är en riktigt användbar pryl? Till sist vill jag ställa er samma fråga: Vilken är den mest onödiga pryl ni äger just nu?



2 kommentarer:

  1. Det mest onödiga vi har är tre tv- apparater. Det hade räckt med en. Punkt. Trots att vi inte har någon större än 42-tums.. Annars har vi inte mycket onödiga saker. Joooo!!!! Vänta!!! Vi har ett snorfult plastset trädgårdsmöbler som vi inte använder.... Helt onödigt!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vi har huset fullt av onödiga saker som tack och lov långsamt rensas ut. Men det onödigaste? Alla prydnadssaker, de flesta ligger dessutom nedpackade, så de gör verkligen ingen nytta alls...

    SvaraRadera