måndag 27 oktober 2014

Huset som droppar blod på Alex

Det finns några frågor som jag ställer mig när nu Halloween närmar sig. Som "Vad ska jag titta på?" och "Vad ska jag läsa?" och faktiskt också "Vad ska jag skriva?"

Jag har en hel rad skräckfilmer på min lista nu helt enkelt därför att jag lade ner dem helt för några år sedan då jag inte blev rädd alls längre. Så nu tänkte jag passa på att undersöka om jag åtminstone kan känna ett vagt obehag över något som är avsett att göra mig mörkrädd. För den som inte vet vilken skräckfilm de borde se, så har faktiskt dn.se ett skräckfilmstest idag med tips för olika smaker. Klicka vidare.

Själv upptäckte jag idag den förmodligen sämsta skräckfilm som någonsin gjorts men som besitter den rent fantastiska titeln: The House that drips Blood on Alex

Av "filmmakaren" Tommy Wiseau. Men hur kan man INTE titta på en film med en sådan titel?

Läsningen är också enkel - jag ska plocka upp en av Stephen Kings tidiga romaner och fördjupa mig antingen i The Shining eller The Stand. 

Men så var det skrivandet, då. Tre år i rad så har jag och några andra bloggare lagt ut skräcknoveller på våra respektive sidor under spökhelgen. Och det känns dumt att bryta den traditionen. Så jag tar mig i kragen och sätter igång på torsdag.

Till sist ska jag också bedöma skräck. Skolan jag jobbar på har ordnat en Halloweenfilm-tävling, och bidragen är tydligen på väg in. Filmlärarna är juryn, och har som uppdrag att hitta den film som har den bästa Halloween-känslan. Hoppas bara de hittat lika bra titlar som Tommy Wiseau.


1 kommentar:

  1. Skräckfilm... Njaaaaa, det blir det nog inte alls.. För mig. Och inte ens en skräcknovell. Haven't got it...

    SvaraRadera