måndag 3 december 2012

Att handla i vårt centrum

Precis som i många andra småstäder håller vårt centrum på att bli ett ställe dit man inte åker för att handla. Alla de större galleriorna ligger i utkanten av städer av utrymmesskäl och ska någon familj shoppa till det ordentligt så är det dit man åker.

Varför?

Det är ju enkelt. I en tillvaro som oftast är ganska tillkrånglad som det är, så är det förstås svårt att motivera köpstarka konsumenter när alternativen är:

1) Gott om parkeringsplats, ett multum av affärer under samma tak, gratis, rena toaletter, förvaringsskåp för jackor, fullt av restauranger, bra öppettider, lekplatser under tak, sköt-och amningsrum och helt handikappanpassat.

eller

2) Ett antal butiker utspridda längs en lång och bitvis helt ologiskt konstruerad gågata, inga toaletter eller dåligt underhållna betalvarianter, inga sköt- eller amningsrum, inga eller få upplysta lekplatser, ett osäkert utbud av restauranger och ojämna öppettider. Trånga parkeringsplatser eller en större belägen på andra sidan centrums mest trafikerade väg.

Det spelar ingen roll hur många kampanjer som hålls och uppmanar oss som bor i staden att förlägga vår julhandel till centrum. Det kommer inte att hända. Kanske några få lägger om sina vanor för det allmänna goda (för alla vill ha ett levande centrum. Så länge som någon annan fixar det.) men den stora majoriteten kommer ändå att åka till grannstaden och "Fixa allt på en gång".

Så jag började fundera på när jag handlar i centrum. Svaret var ganska enkelt för mig:

När varorna inte finns att få tag på någon annanstans.

När jag behöver inspireras till något.

När vi handlar som ett event.

När jag letar efter en udda present, något speciellt, då letar jag i de mindre affärerna som inte är bundna till en kedja. Det tilltalar någon sorts primitiv forager-gen hos mig. Än så länge så har vi inget apotek eller systembolag i stadskanten, så de varorna faller också in i den första kategorin.

Om jag vill hitta inspiration till att baka något eller laga mat eller sy något eller pyssla något. Då vill jag gå i specialaffärer och lukta på téer och smaka på ostar och gräva i lådan med tygstuvar eller titta på pärlor.

När vi handlar som ett event så menar jag när till exempel pojkarna samlar ihop så många veckopengar att de vill köpa sig något. Då måste vi gå i leksaksaffärer länge och också gärna äta ute efteråt på ett ställe som är mysigt och inte börjar på M.

Vad skulle jag alltså önska mig av ett centrum?

Sortiment - inspiration - event.

(och rena gratistoaletter...visst, det verkar inte så himla jobbigt, men herregud, men två ungar som ska in i fulla overaller på en skitig, äcklig toa och så fort den ena är klar så går man ut och smäller igen dörren och tjohoo då kommer den andra på att den är bajsnödig och då har man minsann slut på femmor...)

6 kommentarer:

  1. Visst är det så. Allt under ett tak - bekvämt. Fast Täby Centrum är numera så otroligt stort att man drar sig för att gå från den ena änden till den andra, om man har glömt något. Alltid finns det något att gnälla över ;)

    Femma?! Billigt.

    SvaraRadera
  2. Alltså toaletter för att fokusera på det väsentliga... jag var in på Avestas kundtoa på Plus (köpcenter professional - inte) precis när de öppnat för dagen, klockan tio. Då var det SKIT på ringen på toalettfan. Alltså hade den inte blivit städad sen dagen före eller ännu värre. Fy fan.

    Ja det var vad jag hade att säga. =)

    SvaraRadera
  3. Javisst är det så fast idag har jag varit både inne i stan i Kalmar o i utkanten på Hansa City.
    Handeln här hemma finns o jag handlar där oxå men inte i alls likas stor utsträckning. Kan köpa nå smink men annars blir det Kicks som har poängsystem o en mycket generöst sådant. Vårat lilla Hantverket är en mysig butik att strosa in i oxå..
    Ha en skön kväll !!

    SvaraRadera
  4. Ja, det där är nog väldigt vanligt, och det är lite synd att mindre städer blir lite urholkade. Samma fenomen här i Australien också, såvida inte staden är så liten att närmsta köpcentrum ligger en halv dagsfärd bort...

    SvaraRadera
  5. Intressant inlägg! Som kommunpolitiker (nåja, före detta får jag väl säga nuförtiden) är detta ett av alla huvudbryn vi har. Hur skall man göra för att behålla stadens centrum, kärna och ändå ge invånarna just det du beskriver om event med mera..

    Kommer du på något? Meddela mig gärna..

    Kramar

    SvaraRadera
  6. Jag är en sådan som försöker hålla mig på hemmaplan och gynna min ort. Men visst hur smidigt är det inte med köpcentrum... ahhh rena toaletter...
    Jag skulle av vårt centrum önska specialbutiker, är glad över de tygbutiker vi fortfarande har, skulle önska ett bageri, en ostbutik, en charkuteributik... Ja, lite gammeldags sådär... Tror att just Vimmerby skulle kunna gynnas av det...

    SvaraRadera