onsdag 19 december 2012

Julönskningar

Det börjar bli komplicerat att önska sig saker till jul. Inte bara saker och ting som man kan lägga i paket, utan också sådant man önskar ska hända. Många av önskningarna har "udd i svansen" och blir inte alls som man tänkt sig. Man önskar sig snö på julafton, till exempel, och det snöar så mycket att man inte kan ta sig utanför dörren och missar släktjulen. Eller man önskar verkligen att få träffa en vän under julen man inte sett på länge, och hen lyckas också komma - och smittar hela familjen med vinterkräksjuka.

Usch, nä. Jag törs inte.

Men jag kan kanske dela med mig av mina förhoppningar inför julen?

Mina för hoppningar för julen är att jag:

... ska få äta god mat i rätt måttlig mängd och inte faller för frestelsen att vräka i mig en massa fett och salt som förstör magen ända fram till trettondagen.

...får slippa tillbringa tid på barnakuten.

...får slippa extremväder och endera hållet och kan ta några lugna vinterpromenader ensam.

...under dessa promenader får möjlighet att tänka efter och reda ut en hel del av sådant jag inte haft ork att reda i under hösten.

...har ordentligt med tid att läsa sådant som är hysteriskt intressant men inte helt lätt lära sig (igen).

... får ha barn som inte slåss på allvar mer än en gång/dag

...får ha katter som inte ramponerar julgranen helt och inte äter presentsnören

...får ha en man som vilar ut ordentligt och INTE vrickar till vare sig ryggen eller knäet, vilket annars brukar vara standard så snart han är ledig.

...inte får vinterkräksjukan.


Jag tycker det är fullt resonliga och uppnåeliga förhoppningar. Den som lever över den 21:a december får tydligen se.


3 kommentarer:

  1. Ja det ska Gudarna veta. Eller Maya-folket. Om man har katt måste man knyta fast granen i taket. Och ha plastkulor.

    Om jag får vinterkräksjukan så tar jag till repet. Där går gränsen.

    SvaraRadera
  2. Rimliga krav tycker jag. Kram

    SvaraRadera
  3. Hänger på dom önskningarna :)
    Ha en bra dag!!

    SvaraRadera