torsdag 13 december 2012

Att inte tro på någonting - eller allting

Så här års dyker den sedvanliga debatten om hur religiös julen ska vara upp. Vilka sånger ska man sjunga i luciatåget? Kan man ha julavslutning i kyrkan eller inte? FÅR man gå i kyrkan på julavslutning fastän man inte tror på en kristen gud? Och 300 andra frågor som folk kan bli osams över och debattera på nätet och under fikarasten på jobbet.

Jag gör mitt bästa året runt för att inte tro på någonting - men att vara öppen för allting.

Ju äldre jag blir, desto omöjligare blir det att vara till 100% säker på att någonting är "rätt" eller "sant". Speciellt då det gäller vad folk tror på. Jag kan inte se någon jätteskillnad mellan dem som har en djup kristen tro eller dem som helt och hållet håller sig till vetenskapliga förklaringar till allt. Båda grupperna har gjort ett val som faktiskt kräver en ordentlig ansträngning. Det är lika svårt att aldrig tvivla på att "det finns en vetenskaplig förklaring till allt" som det är att aldrig tvivla på att "Gud har en mening med allt".

Vad jag är hyfsat säker på att är att människan behöver sina ritualer. Vare sig det handlar om att sjunga "Gläns över sjö och strand" eller inte äta fläskkött eller alltid sitta vid samma plats på lunchen eller be aftonbön eller äta Tacos på fredagar. Vi behöver våra ritualer för att känna att vi har någon sorts kontroll över det kaos som livet är.

Så jag tänker göra som jag alltid gör. Fira jul med de "ritualer" jag bestämt mig för att fästa vikt vid. Och samtidigt försöka respektera alla andras val.

9 kommentarer:

  1. Cool inställning. Det gillar jag!

    SvaraRadera
  2. Mkt klokt tänkt. Jag vill abselut vara i kyrkan på skolavslutningar...men det verkar vara svårt att få bestämma det..

    SvaraRadera
  3. Ja det är en svår fråga. Sverige ses ju som kristet men det är väldigt tomt i kyrkorna.

    Jag tycker att det ska vara "som det alltid varit" Nationalsången om sommaren med skolavslutningar i kyrkan.
    Men jag är ju den som är på det ena laget ;)

    Kram!!

    SvaraRadera
  4. Jag gillar förändring, det är nog min ritual... För några år sedan läste sonen någonstans att fasta vanor gör att hjärnan försämras, den får inga utmaningar av att vi går i samma hjulspår hela tiden... Så vi har inte ens fasta platser vid matbordet här hemma, vi byter med varandra hela tiden för att hålla hjärnan alert. Och nu när jag skriver det tänker jag att vi nog borde äta i andra rum ibland...

    SvaraRadera
  5. Så sant som det är skrivet!
    I´m back
    Kram

    SvaraRadera
  6. Då jag nyss träffat M firade vi jul på skilda håll. Han hemma hos sin familj med supertraditioner och jag med min där vi kollade på TV-SHOP och åt smörgåstårta, ha ha! :D
    Nu kör vi på vartannat år-varianten och det funkar förtjusande bra. :)

    SvaraRadera