onsdag 5 december 2012

Griniga gamla gubbar

Ja...jösses. Det är inte utan att man tycker det blir lite löjeväckande när det uppstår bråk i den litterära världen.

Ute i det större sammanhanget svälter barn, män och kvinnor fängslas för sin tro, miljön förstörs och folkgrupper kränks av ledare de inte valt.

Och i ankdammen Sverige tror två griniga gubbar på fullaste allvar att de kan förgöra någon genom några riktigt vassa formuleringar i en recension för att en av dem anser sig förolämpad i en dikt.

Fick jag ge ett tips till poeten som skulle förgöras - Li Li - så vore det att ta det hela ganska lugnt. Akademins ledamöter Göran Malmqvist är 88 och Pär Wästberg 79. De "problemen" tar nog slut den naturliga vägen inom ett par år.

Trams.

2 kommentarer:

  1. Ännu en dumhet jag slipper eftersom jag inte orkar läsa nyheterna. Skönt. Fast jag måste erkänna att jag blir nyfiken. =)

    SvaraRadera
  2. *skrattar* Det är rätt Åsa!

    Kram

    SvaraRadera