söndag 9 december 2012

Glöggsnurrig

Det borde nog egentligen vara cirka 22 adventssöndagar för att man ska hinna med att konsumera all den glögg som finns att tillgå idag. Ska jag vara ärligt är det nästan för mycket. Så där alldeles innan jul är åtminstone min hjärna redan överfull av en hel massa triviala beslut som inte behöver fattas övriga tider på året (plast eller riktigt gran? julstjärnor eller hyacinter? apotekarns eller spendrups? hemma eller borta? vita eller gula lampor? julstrumpa eller tomte? eller båda? ekologisk eller färdigkokt?)

Så i en situation där någon säger: "ska vi inte träffas och dricka lite glögg?" fanns att välja på:

vanlig röd, vanlig vit, yuzu ingefära (what??) cognacssmak, romsmak, äpple, apelsin, eller lingon
ekologisk rödvinsglögg, blåbär och lingon, choklad, choklad och chili, hjotron, single malt whiskey-glögg, jul (what, what??) och vanlig whiskeyglögg




Det är då man vill säga: "Jag tar en kaffe, tack."

Men det gör man inte.

För då vet man vad som kommer.

"Okej, vill du ha en latte, en espresso, en machiolato, en cappucino, en dolce gusto, en mocha latte, en franskrost, en julblandning eller en ekologisk mörkrost?"



3 kommentarer:

  1. Hahaha, tur att jag inte dricker vare sig glögg eller kaffe (Jo, alkoholfriglögg, men den brukar bara finnas i ett alternativ, lite i skymundan när det bjuds på glögg...) Fast när det gäller te är jag lika dan. Ska det vara svart, grönt, rött, vitt eller chai?

    SvaraRadera
  2. Ja tack - bara jag slipper äckligt te.... ;)))

    SvaraRadera
  3. Ps, du har en utmärkelse inne hos mig. Du behöver inte genomföra den om du inte vill, men jag vill att du ska veta att jag gillar din blogg!

    SvaraRadera