fredag 28 december 2012

Julrea och digerdöd

Som vanligt tänker jag inte handla så mycket som ett frimärke på den så kallade julrean...ledsen, men så är det. Inte för att jag inte gillar att betala mindre för saker. Men just det har ju ingenting med mellandagsrean att göra. Efter en snabbtitt på nätet kunde jag konstatera att laptopen jag köpte för 2 900 innan jul nu kostar 3 700 på "rean", och efter att ha passerat genom en känd klädeskedja på väg till apoteket noterade jag att barnjeansen som jag köpte på rea innan jul åt äldste sonen för 50:- nu på något mystiskt sätt märkts upp till extraerbjudandet 99:-

Pffft...

Det är inte det att jag inbillar mig att jag är för smart för att bli blåst... jag vill bara bli blåst på ett sätt där man åtminstone anstränger sig lite. Som om jag som konsument har en hjärna och inte bara följer de röda prislapparna som en annan kossa efter kraftfodervagnen.

Mitt bästa reatips så här års är att vänta till sista veckan i januari för att köpa jul- nyårs- och vinterkläder åt barnen i en storlek större än de har nu och vänta till veckan efter sportlovet för att ladda upp med skridskor och skidor åt ungarna till nästa säsong.

Äh, till något roligare: Digerdöden!

Som någon kanske har noterat så har uppföljaren till Svärdet och Spiran - En värld utan slut nu börjat sändas på TV8.

Vad medeltiden anbelangar så är jag oerhört förtjust i den epoken (eller säg 50 år efter digerdödens slut) eftersom den gav upphov till det moderna stadsväsendet på många sätt. En sjukdom där en tredjedel av den levande befolkningen bara försvinner (+ en del riktigt svåra naturkatastrofer med påföljande nödår) är en riktig game changer. Det är fascinerande att tänka sig samma situation i dag. Vad skulle hända?

Hur som helst, här är en liten titt:

... och naturligtvis finns första avsnittet som visades igår på TV8play.se för den som vill se.

Notera speciellt Cynthia Nixon (mest känd som Miranda i SATC) som ärkebitchen Petrenilla. Det tog mig ett par sekunder att känna igen henne - hennes röst är helt annorlunda med brittisk/engelskt uttal. Så bra. Plus en hel rad av nya europeiska skådisar som kommer att få större roller inom kort.

4 kommentarer:

  1. Handlar sällan på rean jag heller.

    SvaraRadera
  2. *ler* Nope - inte handlar jag på rean inte.. I dag köpte jag dock strumpor (alla mina var utslitna) till ordinarie pris. Så det så.

    Medeltiden? Fascinerande, javisst. Men jag tycker den är skrämmande jag. Så utlämnad man var.. Fast idag är man nog det med. Bara att vi inbillar oss att vi är så jädrans mycket mera självgående... Baahhh..

    Kram

    SvaraRadera
  3. Kossa efter kraftfodervagnen, ha ha! Jag ids inte ut. Mest för att jag inte har nåt att handla för. Nej mest för att jag inte tål folk.

    Jag har skräck för medeltiden. Fatta att få urinvägsinfektion eller nåt annat jävelskap och bara ha fältskären att vända sig till.

    SvaraRadera
  4. Orkar inte med rean heller och har också märkt att saker brukar stiga i pris. FNYS!

    Gott nytt!

    SvaraRadera