lördag 7 december 2013

All in

Vi är med stormsteg på väg mot julen. Har det undgått någon? Det hade faktiskt undgått mig en aning. Jag har inte haft så mycket julstämning, mest på grund av en sjuk massa jobb och ett väder som mest påminde om...ja, vår. Men nu är det dags.

Jag går lika all in på julen som det mesta annat. Jag vet att många vägrar jul av olika anledningar - den främsta verkar vara att man känner lyckopress. Allt ska vara det där svåruppnåeliga "perfekt", vilket medför ångest över mat, klappar, barn som inte tindrar nog med ögonen och diverse familjemedlemmar som grälar, super eller båda sakerna i kombination.

Men är det något jag vägrar, så är det att vara någon sorts "forna julars spöke" och förknippa den kommande julen med sådana jular som inte varit bra. Vilket trams! Finns det någon fördel med att vara vuxen så är det väl att bestämma själv hur man vill ha det. Så jag slänger härmed in en brasklapp för att faktiskt våga se fram emot julen. Var modiga. Det kan ju bli bra.

Här har ni min plan (a la Adolphson och Falk)
Jag är en lugn person
med takt och ton
måttfull och balanserad.
Jag är tyst och still
och det ska mycket till
innan jag blir exalterad.
Men jag har en last
som håller mig fast
i ett järngrepp varje vinter.
När året är slut
och snön ligger djup
och slädarnas medar slinter.

Jag vill ha mer jul.
Ge mig mer jul.
Jag vill ha mer jul.
Ge mig mer jul.
Tusen stjärnor som tindrar,
glitter så långt jag ser.
Av juleljus som glimmar,
vill jag ha mer.

En show glöms bort
om den bara visar opp
effekter som man knappast anar.
Så ge mig trettio grader kallt,
tomtar överallt
och en skog av gröna granar.
Jag vill ha snötyngda hus,
tusentals ljus,
kulörta kulor i drivor,
bjällerklang
som ackompangemang,
på alla julens skivor.

Jag vill ha mer jul ...

Ge mig en svårknäckt nöt,
sötare gröt,
djupare dopp i grytan,
glittrigare glim
och grötigare rim
och mer Arne Weise i rutan.
Jag vill ha rymligare säck,
segare knäck,
fetare fläsk från grisen,
krimsigare krams,
längre långdans
och raskare räv på isen.

Jag vill ha mer jul ...

2 kommentarer:

  1. Jag ser fram emot julen! Det börjar bli egna goda traditioner nu och det börjar kännas bra. Har lagt de mindre bra jul minnena på soptippen!

    SvaraRadera
  2. Du gör HELT rätt Åsa!! Jag skapar också mina egna traditioner och LÄNGTAR alltid efter den julen som nu är! För den älskar jag!

    Kram

    SvaraRadera