söndag 8 december 2013

Lars Von Trister och kejsarens nya kläder

Jag tänkte göra ett försök att spara er lite tid. Fast jag inser ju att det är förgäves. Förmodligen kommer många av er ändå att se Lars Von Triers Nymphomaniac av ren nyfikenhet ändå... bara titeln och taglinen "Den mest sexuella film som någonsin gjorts!" garanterar ju en hel del uppmärksamhet.

Innan jag går vidare nu, så varnar jag dem av er som sitter med läskunniga barn bredvid skärmen - det kommer att förekomma en del ord i det här inlägget som ni kanske vill slippa förklara.

Själv blir jag så fruktansvärt trött när en så kallad okonventionell regissör gör något extremt konventionellt och sedan, på grund av sitt rykte och en viss förmåga att prata om pedofiler och porr offentligt får media att tro att de ska få se något spännande. Nytt. Artistiskt. Lite på samma sätt som att filma något jäkligt dåligt och sedan kalla det konst eller en ny point of view. (Det är då det borde ställa sig någon upp och skrika: Det är inte konst, du kan bara inte ställa in skärpan!!)

Jo, nu har Von Trier gjort en film som handlar om en ung kvinna som träffar en äldre man (oj, oväntat!) och som för honom berättar om sina sexuella svårigheter (wow...) som till exempel att hon blev "stum i fittan" första gången hon blev kär (jisses...) och sedan dess levt i någon desperat jakt på sin egen orgasm och gått från man till man utan resultat (jo, men hon var ju tvungen att träffa den äldre mannen först, eller hur?) och till och med, till och med provat på S&M (men nu blir jag förvånad, det är ju inte ett ämne som berörts alls de senaste två åren...)

Låter det nytt? Spännande? Som något man aldrig sett förut?

Jag tror inte jag behöver skriva mer, eller ens beröra det faktum att låta 57-årige Lars Von Trier skildra kvinnors sexualitet påminner starkt om att be en blind person beskriva Mona Lisa. Det blir sådär.

Det föreligger recensionsstopp fram till 17 december, på den här filmen, men flera kritiker har redan hintat om hur fantastiskt berörda de blivit. Själv känner jag mig mest uttråkad. För kejsaren är helt naken och ingen vill egentligen se hans fula gamla rumpa paradera gatan ner.

5 kommentarer:

  1. Ja fy fan. Jag blev less bara av att se på bilderna. Två nakna mörkhyade män med jättepenisar. Skiljer sig mkt från vanlig urtrist jävla porrfilm det här. Nytänkande. NEJ.

    SvaraRadera
  2. Hahahaha, de krumbukter män gör för att berättiga sin fixation för porr!

    SvaraRadera
  3. Hahahahahahhahahahaha - ja. Verkligen. Nytt. Eller. INTE!!! Jösses!!!

    Men kram på dig

    SvaraRadera
  4. Ibland (inte helt sällan) skriver du bländande inlägg. Som detta.
    Skrattade högt å njöt av dina formuleringar. Kram på dej.

    SvaraRadera