måndag 30 december 2013

Smaugs ödemark

Hur var då filmen - och bioupplevelsen - The Hobbit, the desolation of Smaug? Jotack. Får jag först bara göra en liten avstickare och fundera lite över varför folk verkar ha slutat duscha? Är det helt ute/miljöovänligt/inte coolt längre att vara ren? Eftersom småstadens bio för en gångs skull var fullpackad med folk satt jag och vännen T. flankerade på båda sidor av unga, rätt nördiga personer i 20-årsåldern. Och de luktade inte hallon, direkt. Jag är ledsen att behöva vara så grym, men kombinationen av cola/kaffe, cigaretter och allmänt stillasittande ger inte en vidare frisk doftkombination. Jag var rätt tacksam då mannen närmast mig blev så fascinerad av filmen att han lutade sig framåt och därmed slutade andas bredvid mitt ansikte. För isch. Borsta. Tänderna. Någon. Jävla. Gång. Och drick vatten.

Jag inser att dem av oss som var ute i (varning för geriatriskt uttryck) svängen cirka 1995-2005 överdrev åt andra hållet istället, genom att duscha tre gånger om dagen, ta bort allt kroppshår med viss hysteri och gurgla munvatten tills dess frätskador nästan uppstod i munnen - det var inte bra det heller. Men en gyllene medelväg, kanske?

Okej, nu till filmen.
 
Först, en liten nördig grej för alla som inte upptäckt den redan - den första person man ser i filmen är Peter Jackson, regissören. Han går förbi alldeles utanför The Prancing Pony och äter en morot. Så, nu kan ni vara skitjobbiga med alla era vänner med den lilla detaljen. Men det är ju kul på sätt och vis när regissörer följer i Hitchcocks fotspår. 

Nummer två - extrema Tolkienfans/purister kommer nog inte att gilla den här filmen. Det är fruktansvärt mycket som över huvud taget inte finns med eller ens nämns i boken. Men om man kan bortse från det så är det fortfarande en mycket underhållande film, man behöver inte ha tråkigt.

Nummer tre - 3D-upplevelsen fungerar förmodligen bara fullt ut i en I-max. Det är flera scener där det helt enkelt är för många synintryck. Jag tror inte man hinner uppfatta allt på en vanlig biograf och därför blir det riktigt jobbigt efter ett tag (till exempel i tunn-scenen) att försöka sortera upp vad man ser. Det känns lite som om man har lagg i hjärnan.

Nummer fyra - Beorn är med i två minuter i Persbrandts skepnad och man ser inte att det är han på grund av kontaktlinser och päls.

Nummer fem - Det förekommer förstås en spirande kärlekshistoria mellan en dvärg och en alv, vilket förmodligen ska vara någon sorts nick till folk från olika raser eller samhällsklasser men som jag mest misstänker kommer att bli material för en hel del porr-spoofs. 

Nummer sex - Draken var lite häftig. 

4 kommentarer:

  1. Gillade filmen, jag har inte så mkt förkunskap så jag gillade den skarpt. Då jag har glasögon tyckte jag det var sådär bekvämt. Med 3D glasögon på...
    Nämner fy så hemskt, klarar inte lukt pga ickehygien, det funkar inte jag blir illamående. Är ibland tvungen att gå hem och panikduscha för att jag misstänker att jag kanske luktar ofräscht. Fast jag tror jag har god men ej ägnar mig åt överdrivet duschande. Tillhör de som duschar varannan dag. Ja om jag inte tränar förstås...

    SvaraRadera
  2. Hygienen - BAH! Jag satt framför en som snusade en gång, det räckte.
    1. Morot framför Prancing pony IGEN?! Det gjorde han ju i Fellowship för i helsike. Ja ja, han var bättre som pirat i Return of the King.
    2. ja det gissade jag nog-
    3. Varför i helvete ska vi leka TV-piraterna på bio 30 år efteråt?
    4. Gud vare tack och björndräkt för linser.
    5. Men för fan...
    6. Gudskelov.

    SvaraRadera
  3. Jag kommer inte att se den, precis som jag inte sett nån av Harry Potterfilmerna, inte nån av Sagan om ringen-filmerna, inte första Hobbitfilmen. Och ångrar att jag såg Avatar... Och kaffeandedräkt luktar faktiskt bajs!

    SvaraRadera
  4. *skrattar* Kan inte låta bli att älska Frejas kommentar.. Men jag kan tyvärr bara hålla med om det otroligt äckliga i misskött hygien. Särskilt när vi bor i ett land där man verkligen har möjlighet att sköta den. Nu har jag aldrig varit en person som duschar dagligen (om jag inte tränar naturligtvis) och inte heller tvättar jag håret i tid och otid, men för fasen - man behöver inte var ngt äckligt ras för det!

    SvaraRadera