måndag 2 december 2013

En blogglånad jullista

Ingen tid för att hitta ett eget ämne idag, lille sonen fyller år! Lånar istället en bloggfrågelista från "Sammelsurium".

Har du druckit säsongens första glögg än?

Japp, med hjortronsmak. Den var lite onödigt saft-lik.

Gillar du att köpa julklappar?

Ja, det gör jag. Främst åt barnen. Jag försöker hitta saker till de vuxna som de aldrig köper åt sig själva. Men jag är inte familjens mästare på julklappar, det är maken.

När brukar du julpynta?

En liten vända när det är dags för advent (gardiner, ljusstakar, osv) och sedan på allvar samma dag som skolan slutat. Granen kommer in högst en vecka före jul.

Köper du mer julpynt för varje år?

Jag köper något nytt varje år, men slänger eller ger bort det gamla. I år har jag köpt turkosa adventsstjärnor som var jättefina, men lite för otraditionella. De åker förmodligen ut nästa år.

Hur klär du granen?

Tillsammans med barnen, och därför får estetiken stryka på foten för deras idé om hur en gran ska vara.

Hur firar du jul?

Min favoritdag är egentligen juldagen, för då är all mat lagad, och ungarna är fullt sysselsatta med julklappar och jag får sitta ifred och bara käka godis och läsa eller titta på film. Men. På julafton får barnen julklappar direkt på morgonen (anglo-style) och leker med dem. Vi äter skinkmackelunch, och går sedan över till svärisarna för traditionell och alldeles för stor julmiddag följd av paltkoma och julklappsbyte. På kvällen tittar jag på någon översentimental film under filt i soffan, det är tradition.

Julens "måste" på julbordet?

Köttbullar, hemlagade. Skinka, men bara en skiva eller två, och sedan svärisarnas omelett. Prinskorv. Sedan är jag nöjd.

Vilken är den bästa julfilmen?

Fanny och Alexander ser jag ALLTID, men den handlar ju egentligen inte bara om julen. Annars är jag töntigt förtjust i National Lampoons Christmas Holiday.

Bästa julgodiset?

Chokladtryffel. Och ischoklad, fast jag blir illamående efter två bitar. Lite sådant får man leva med på julen.

Vad av allt juligt kan du vara utan?

Julöl. Isch.

(Följer här Blondies tillägg till listan)

Bästa julåt?

Love it.




5 kommentarer:

  1. Aaaah, den är underbar den oxå :)
    Kul läsning :)

    SvaraRadera
  2. Ja kul jul-lista. Och låten är kalajs. Det är väl det där kokosfettet man mår illa av. Jag mår också illa av ischoklad. Och juldagen är inte dum alls.

    SvaraRadera
  3. Hahaha, när det gäller julmat är vi väldigt lika! Ingen lista för mig, jag kör ju Våga Vägra Jul, som alltid... Fast lite pynt kommer upp för familjens skull...

    SvaraRadera
  4. Härlig lista - den snor jag! Och låten är ju grym. Och ischoklad.. Blärk!!

    SvaraRadera