söndag 1 december 2013

Hemliga tomtar

Det blåser storm i mälardalen idag, ifall någon undgått att notera detta. Så pass mycket storm att här på gården har en stor och tung dörr (si så där 50kg) har blåst pang och tjoff av sina gångjärn och ligger nu en bra bit bort på gräsmattan. Tur att man inte stod i vägen för den. I natt, när vi var på väg hem från glöggkväll var det däremot helt vindstilla, så jag kan inte riktigt svara på när det här ovädret startade.

Glöggkvällen var tillsammans med bokcafé-gänget, och vi bestämde då att vi skulle byta julklappar modell "secret santa". Alla skriver sitt namn på en lapp, tillsammans med valfritt antal mer eller mindre användbara ledtrådar till vad man önskar sig och sedan får man dra ett annat namn att köpa klapp åt. Sedan träffas vi och byter.

Med tanke på de medverkande personerna så får vi väl se hur det går. Det avslöjades ganska raskt att en av oss (som ska förbli namnlös) helt enkelt hade dragit sitt eget namn ur skålen och nöjd med tanken på att han nu skulle få "precis det han ville ha" i julklappsbytet stoppade lappen i fickan. Det fick vi ju styra upp. Samma person gick några timmar hem från festen i en annan persons skor. Men sånt händer ju ibland.

Hur känner ni inför sådana julklappsbyten? Ångest eller kul? Jag tycker det är rätt kul när man känner personerna ifråga i alla fall. Jag fick två personer att vara hemlig tomte till, och har nog redan löst vad jag ska köpa till dem, så jag känner mig rätt lugn. Nu ska jag bara hinna in till någon affär och köpa klapparna också.

3 kommentarer:

  1. Fina Åsa (ja, jag skriver det trots att vi båda har lite svårt för det snuttituttigagosegosiga tilltalet på våra digitala medier) nu har jag läst i fatt din blogg. *skrattar* Sällskapspelet - fyijössenamn!, luciafirande - lipar jag med (när ingen ser), skita guld - mycket skall man höra innan öronen trillar av, livsleda 20-åringar - *ler* de är så söta i sin blasépåklistradeverklighet. Deras 19 åriga småsyskon är likadana. Men. Jag hoppas du har rätt. Att de bara döljer ngt för oss…
    Hoppas din vecka blir bäst och att det slutar blåsa så förtvivlat! Kram

    SvaraRadera
  2. Nä, klappar är inget för mig... jobbigt att köpa och jobbigt att få. Min ångest för överkonsumtion går liksom övervarv när julklappar kommer på tal och det varje år kommer rubriker om hur handeln slår nya rekord. Brrrr....

    SvaraRadera
  3. Fy fan i skolan när man skulle hålla på med såna där byten. En hade köpt en twist-påse, en en dyr bok med penna och en annan stackare en TVÅL för fem spänn. Det var förjävligt. Jag fick boken och pennan by the way. Häxorna av Dahl så jag klagade inte. =D

    SvaraRadera