söndag 13 april 2014

En rosa häst med en ros i munnen

För första gången på sådär tio år sov jag till halv tio i morse och är nu sjukt pigg. Igår kväll var jag inte riktigt lika pigg, utan gjorde en sådan där sexig medelålders krasch i soffan när det egentligen var meningen att jag skulle titta på Oceans 13 för ja, 13:e gången.

Eftersom jag inte brukar sova så mycket så vaknade jag klockan 4 istället och lade mig i soffan igen och kanalsurfade mellan program man i vanliga fall inte tittar på. Ett tror jag hette något i stil med "Min motbjudande kropp" (!) och där lärde jag mig att flatlöss inte kan spridas till vanligt hår eftersom det är för glatt, men mycket väl kan spridas till brösthår och till skägg. Säkert en nyttig kunskap att ha.

Sedan låg jag och gjorde meningslösa tester på facebook. Och efter en stund kom jag fram till att om jag vore en blomma så vore jag en ros:
You have a noble and sophisticated bearing. You are an eternal romantic, and a firm believer in the power of love, which makes you a thoughtful and caring friend.
 (verkligen?) om jag vore en färg så skulle jag vara rosa (VERKLIGEN?) och mitt spirit animal är en häst (ni vet de där långbenta varelserna som blir rädda för omkringblåsande papperspåsar). Det låter ju precis som det stämmer. Jag är alltså en My little pony.






















Sjukt likt. Det är precis så jag föreställer mig själv.

Jag vet ju vilka psykologiska mekanismer som ligger bakom alla sådana där tester. Vi vill ju gärna känna att vi har kontroll över oss själva och insikt i vårt beteende. Och gärna också kontroll över vårt eget öde. Vi vill veta vad som ska hända. Det är därför som astrologi aldrig dör ut trots att det ju inte direkt ligger någon hård vetenskap bakom planeternas inverkan på vår personlighet. Själv har jag den inställningen att jag tror stenhårt på astrologi så länge som horoskopet säger att jag ska ha stor tur, få massor med pengar, komma överens med alla människor och ha massor av sex. I annat fall är det bara trams.

Så här ser dagens horoskop ut för mig:

Today, you thrive on being useful and helpful, and if you are not appreciated for all that you do, you might feel a little discouraged, dear Taurus. The trick now is to do it for yourself first, even if the task is about helping others - do it because you feel good about helping. Others tend to appreciate our efforts most when we don't have an aura around us that seems to be looking for praise. While you can be focused on details and practical matters, you're also likely to be quite bored with the routine of things, so that you might be at your best if you work on something productive in new, unusual ways, or work some inventiveness into everyday tasks.

...och som ni ser skulle det också kunna stämma överens med varenda annan människa på jordklotet. Så bra.

3 kommentarer:

  1. Alltså, med två ungar som avgudar ponnysarna och kallar sig Bronies (googla om du inte vet) så har jag sugit i mig lite info jag med. Det där tror jag bestämt är Pinkie Pie, och hennes cutiemark står för Glädje. Hon är ascool, inte alls dumt att vara henne! Kolla här:
    https://www.youtube.com/watch?v=oDn4OXExrKA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visa inte detta för dina barn - men jag tycker att Pinkie Pie låter som en omskrivning för ett kvinnligt könsorgan :-O

      Radera
  2. Hahahahahhahaha - Åsa då! (Men grymt roligt!)

    Kram

    SvaraRadera