fredag 11 april 2014

Spökparfym

De sista två dagarna har jag brottats med två möjligheter - att jag drabbats av en hjärntumör alternativt har fått ett spöke i huset. Inget av alternativen har känts särskilt behagliga att överväga, men jag höll ju tummarna för ett spöke. Det borde ju finnas ett eller två hur som helst på en såhär gammal gård och en än äldre bosättningsplats.

Det hela började med att varje gång jag öppnade ytterdörren möttes av en doft jag inte kunde associera till något jag äger. En tung, kryddig parfymdoft som kom svävande runt köket och spred sig ut i hallen. En Mata Hari doft, en Tusen och en natt-doft. En sådan parfym som en exotisk, mörkögd skönhet med olivfärgad hy och kläder i varma juveltoner skulle kunna bära.

Att det var min parfym var jag säker på från början. Sådan kan jag helt enkelt inta ha på mig, jag blir illamående av mig själv och väljer alltid de lättare doftnoterna, som lavendel, liljekonvalj och melon - ingen sandelolja, patchouli eller mysk för mig.

Så vems var parfymen?

Ingens, visade det sig förstås. Det var mitt apelsinträd som börjat blomma och som doftar 10 gånger starkare än vad man förväntar sig av sådana här små skira blommor:















Doften sprider sig till och med en våning upp, in i vårt sovrum. Det ska bli intressant att se vad jag drömmer i natt! Jag överväger till och med att flytta upp trädet till sängen och låtsas att jag är på semester i någon italiensk apelsinlund.

Ute börjar trädgården se ut som Bullerbyn med blå scilla, gul vårlök och vitsippor runt alla gamla knotiga äppelträd. Tar bilder i morgon om det är bra väder.

5 kommentarer:

  1. Så coolt! Jag skulle oxå vilja ha ett doftande apelsinträd, men kattuslingarna skulle äta upp det innan det ens hunnit utveckla rötter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att katter inte gillar citrusträd alls. Om jag tittar på mina små pälsklädda ninjor så går de gärna på andra krukväxter, men aldrig det trädet.

      Radera
  2. Jaså bappelsinträd kan dofta så. Har du känt Tibast-doft? Oooooo =D

    SvaraRadera
  3. Ahhh - sedär! :)) (Synd att det inte var ett spöke - alltid lite intressant det där ;))

    Kram

    SvaraRadera