lördag 24 maj 2014

Anledningar att rösta. Och inte.

Det är gissningsvis ingen som missat att det är EU-val i morgon. Det verkar också som en ovanligt stor mängd människor har förtidsröstat och det är alltid positivt inför valdagen. Förmodligen blir valsiffrorna ganska bra. Just att ha ett högt valdeltagande är för mig den enda garanten för att demokratins värden bevaras. Så snart som vi förlorar intresset för hur vårt eget land styrs så ökar risken markant för att all chans till inflytande över sin egen situation försvinner.

Jag har också hört att vissa inte tänker rösta eftersom de var emot EU från först början och fortfarande är det. Det ser jag som ett mindre bra alternativ. Dem skulle jag vilja uppmana att gå till vallokalen i alla fall, och lägga en tom valsedel i kuvertet. Då har man i alla fall visat att man faktiskt bryr sig om sin egen situation.

En faktor som kanske inte ska avgöra vem man röstar på är utseendet, i alla fall. Siten RC har listat världens snyggaste politiker här: http://www.realclear.com/world/2014/05/01/attractive_politicians_6303.html

...som ni ser är det en hel del idioter med på den listan, inte minst Sarah Palin och en del andra nötter. Snygg och smart är inte helt synonymt. Sedan är det en svensk med på listan också, Hans Linde från V. Avgör själva, skulle ni stanna till om den här mannen ville förklara sitt partimanifest för er?


















Ses i vallokalerna i morgon, då.

1 kommentar:

  1. Hahaha, jag skulle gärna stanna och diskutera politik med honom, och inte bara för att jag faktiskt gillar V... Jag var emot EU, jag hade hellre sett att vi hörde ihop med Norge men skulle aldrig avstå från att rösta nu när vi är med. Det gäller att ändå försöka vara med och påverka så mycket som möjligt!

    SvaraRadera