fredag 5 september 2014

Två listor, inget samband

Men några få minuters mellanrum idag läste jag två listor som inte har något gemensamt direkt, men som var lite kul att fundera över. Den första var från Expressen och innehöll "9 tips för att alltid ha ett välstädat hem". Det har ju inte vi. Så jag började läsa för att ta reda på var vi missade!

Prydliga människor...
1: lägger alltid undan sina kläder varje kväll. (Det gör vi iofs också... eller snarare, jag lägger undan allas kläder)

2: De har bara en sak av varje (HA!! Där förlorar :vi storartat. Vem lever med bara en osthyvel, eller ett durkslag? Sedan behöver man inte, som vi, ha 37 av varje sort... det håller jag med om)

3: De rensar bland sina papper (Tja... lite ibland, så.... nej - alltså. Speciellt dåliga är vi på att slänga tidningar vartefter)

4: De torkar upp alla fläckar direkt (Ja, åtminstone görs det då jag är hemma. Resten av familjen är lite allergiska mot disktrasor, tydligen, och tycker att de är läskigare än fläcken)

5: De lägger inte en massa saker på sängen (Det gör vi aldrig. Så poäng, där)

6: De ställer tillbaka saker där de hör hemma. (Ja, jag gör det. Men jag hinner inte alltid med alla andras grejer - och visst, lite slarvar jag med det jag också)

7: De lägger undan ytterkläder och skor (lite halvbra där, på grund av platsbrist. Det mesta hamnar ändå i hallen)

8: De låter aldrig disken stå (Ähum. Jo, det händer!)

9: De dammar och dammsuger lite och ofta (jo, så gör vi)

Så, man skulle kunna säga att vi följer hälften av tipsen och det motsvarar också det faktum att vårt hem är sådär halv-välstädat. Och jag måste också säga att de personer vi känner som har de mest välstädade hemmen också följer alla de där reglerna. Det vet jag.


Sedan hittade jag också en lista i Elle Decoration, som gav fem tips för dem som ska bli sambos, och den delar jag mest av allmänintresse! Här är deras överlevnadsguide:

1. Tänk efter före - flytta ihop av rätt anledningar och om någon partner är tveksam, gör det inte!
2. Sök neutral mark - Försök enas om en helt ny bostad istället för att en flyttar hem till den andre.
3. Håll på rättvisan - se till att bådas smak får lika mycket utrymme och att eftergifter kompenseras i form av andra fördelar
4. Skaffa diskmaskin
5. Tänk positivt

Jag tänker mig nog att lista nummer ett ändå kändes lite mer "on point" men här har ni dem båda! Nu tillbaka till fredagsstädningen, där vissa punkter kommer att följas. Kanske "tänk positivt"...

2 kommentarer:

  1. haha! Känner igen det där med halvstädat... Hos oss står aldrig disken, men vi är urusla på att småplocka. Storröjer med jämna mellanrum i stället. Man kanske tycker att en annan som jobbar halvtid borde ha tid att hålla efter, men så är det alltså inte! Till viss del jobbar jag på det och till viss del struntar jag i det. Önskar dig städlycka!

    SvaraRadera
  2. Hahaha, vi har inte ens halvstädat, vi har er av ett sunkigt kaos... Minns när en av dotterns kompisar tyckte vi skulle söka till det där programmet "Rent hus", där två kvinnor åkte hem till folk och lärde dem städa... Jag har jobbat som städerska, jag är fantastisk på att städa, men det är så jävla tråkigt... Särskilt när bara sonen håller koll på sina prylar och lägger undan dem. Alla vi andra är "släpp där du står"-människor... Och det där med sambo, initialt gjorde vi rätt, flyttade till Göteborg in i en gemensam lägenhet, men när vi flyttade tillbaka flyttade jag in i mannens lägenhet som han hade hyrt ut i andra hand medan vi bodde i Göteborg, det var ju så där...

    SvaraRadera