lördag 10 november 2012

Det finns té och så finns det té

Vissa saker blir alltid mer än summan av sina delar. Om man kombinerar dem når de oanade höjder. Som att tomat, ost och oregano var och en för sig är helt okej, men som bas på en pizza - genidrag.

Eller som mögelost, päron och pepparkaka. Eller... parmaskinka, getost och fikon.

Det kan gälla personer också - kompanjoner, danspar eller gifta par. De blir bättre tillsammans än var och än för sig. Det kan förstås gå helt åt andra hållet också. Vissa personer och ingredienser tar fram det värsta hos varandra.

Igår kväll bestämde vi (okej, jag...) att jag inte orkade med någon film om sexmissbruk, utan det blev några avsnitt av senaste säsongen av The Big Bang Theory. jag vet, jag tjatar, men upphovet till hela inlägget kom från det avsnitt då übergeniet Sheldon bråkat med sin flickvän och tror att vanligt kamomillté inte kommer att räcka till för att trösta honom. Penny föreslår att han ska testa en annan sorts té.

Har ni gissat?

Oh, ja. Long island iced tea.

Sheldon, som aldrig dricker alkohol drar i sig två på raken och hittar sin inre texikan.

Jag sympatiserade lite med honom. I've been there. Och jag har ett antal vänner som jobbat på krogen eller som bartenders och som för några år sedan kunde blanda en perfekt "iced tea". En sådan som smakar läsk. Och som man kan dricka rätt många av en varm sommarkväll innan man utan förvarning tappar kontrollen över viktiga kroppsfunktioner.

Det är förstås blandningen som gör det. De olika spritsorterna gemensamt som tar bort all den vassa smaken av alkohol och samtidigt förgiftar kroppen så oerhört...

Jag har förstås hunnit glömma vad som är i en L I I T. Och jag kommer med största säkerhet inte någonsin att våga dricka en igen. Men här är receptet för den som vill prova:

Long Island Ice Tea


2 cl Vodka
2 cl Gin
2 cl Rom
2 cl Tequila
2 cl Cointreau
1/4 pressad citron
cola

Fyll drygt halva glaset med is.
Häll i Vodka, Gin, Rom, Tequila, Cointreau och citronjuicen.
Fyll upp med Coca Cola, rör om och garnera med en citronskiva.

Tänk på någonting och försök minnas det efteråt...

(den sista meningen stod verkligen i receptet jag kopierade... ye be warned)

Prova den som vill. Jag tror jag håller mig till äppelglögg ikväll, jag.




2 kommentarer:

  1. *skrattar* Yaaaaaaayyyy, jag läste i fatt inne hos dig och jag tänkte att jag måste fråga vem av er som vann i fredags (igår), om det blev BBT eller sex?! Ser och läser att din man är en klok karl ;)))

    Jasså, det säger du? Om té? Det hade jag ingen aning om faktiskt. Kanske för att jag avskyr té och förmodligen för att jag aldrig dricker alkohol. Hmmm.. Men intressant. Och det där med att smakerna är som de är, och människor är som de är. Kan bara hålla med.

    Få återkomma till hur 2012 varit. För min del smällde jag ju i väggen. Jösses. Så. Ett nyttigt år tror jag nog att jag får räkna det till.

    Kram på dig så länge Åsa!

    SvaraRadera
  2. Jag dricker inte alkohol, men precis den drinken brukar jag bjussa mina kompisar på när jag tycker det måste bli lite fart på partyt... Den funkar alltid!

    SvaraRadera