torsdag 29 november 2012

Ferrys kulor och grannsämjan

Hur trivs ni med era grannar? Själv är jag granne med mina svärföräldrar. De bor sju meter bort. Oftast tycker jag det är mycket trevligt att ha en generation till så nära för pojkarna att umgås med (barnvakt). Och mer tänker jag inte skriva i den frågan.

Men jag skrev till en FB-vän att jag gärna skulle ha Björn Ferry som granne. Det vore inte tråkigt. Speciellt inte om han fick för sig att dekorera sin egen gran hemma i trädgården på samma vi som den kontroversiella Östersundsgranen han dekorerade med testiklar. Fruktbarhetsgranen. Så här såg den ut:
Det är alltså de där stora, plastiga sakerna längst nere i granen som ska vara pungkulor.

Folk blev såååå upprörda.

Speciellt för barnens skull.

Nu är den granen i mina ögon inte särskilt fallisk. Den ser ut som ett träd med två uppblåsta plastsäckar längst ner. Vilken morot (eller zucchini om man har tur...) i affären som helst ser mer fallisk ut.

Så vilka är barnen som blivit så upprörda? Antingen är de väl så små att de inte upptäckt att snoppar och snippor är något fult, eller också är de stora nog att veta hur barn kommer till och att det inte är något konstigt med det.

Eller också har de smått överspända föräldrar med svårigheter att prata om sex och kroppar med sina barn. Det kan vara det.

Nej visst, man ska väl inte översexualisera någonting... men jag kanske kan får räcka upp handen lite försiktigt och påstå att det inte var så fruktansvärt länge sedan vi här i Sverige använde våra midvinterträd att hänga blotsoffer i.

Undrar vad Östersundarna hade sagt om en sådan installation....historiskt korrekt och allt.

Och, visst - man kanske inte vill bo granne med en snoppgran. Det förstår jag. Men vore det ändå inte värre om grannens hus såg ut så här:















eller så här:

















Jupp. Där hade jag nog kunnat göra slut på grannsämjan... eller åtminstone gå ut varje natt och flytta runt alla platsfigurerna på framsidan. Kanske ställa upp dem på led med ansiktet vänt åt samma håll. "Titta, de formerar sig för flykt"

4 kommentarer:

  1. Du... jag har NÄSTAN en sån granne. Som tur är utom synhåll. Vafan hela midsommarstången är ju nån slagsfallos.

    Och en zuccini "om man har tur". HA! Ja det tror fan.

    SvaraRadera
  2. 7 meter?? haha..Du har dina svärföräldrar betydligt närmare än jag, här är nog avståndet ca 500 meter..Trivs jättebra med dom så nära..Jag kan inte låta bli att tycka om, när folk har överdrivet mycket lampor och julpyntat..men själv pyntar jag knappt alls..!

    SvaraRadera
  3. Hahaha, det hängde faktiskt en form av blotsoffer i granen för bara några år sedan, då var det ingen som protesterade. Jag har inget emot att mina barn får se en fallossymbol mitt i stan, men dels är de där kulorna extremt fula (jag har sett dem på nära håll), dels hyllar den här stan männen nog redan, hade varit kul med nått kvinnligt inslag i fruktbarhets granen. Sen tycker jag inte alls om Björn Ferry och hans syn på humor, jag tycker han är ganska plump och grabbig, det gör väl sitt till...

    SvaraRadera
  4. Jag skulle nog mest undra varför det var två sopsäckar i granen, såg inget falliskt med den alls...

    Jag skulle inte kunna sova om grannen som har hus på samma sida som sovrummet klädde in det i ljus och inte släckte dem om natten.

    Vi har grannar på tre sidor av tomten, den ena märker vi inte av då vi har en mini lagård (har nog en gång varit både gris och höns där) längst ned på tomten. de till vänster tja den kvinnan står jag inte ut med medans mannen är ok. Kvinnan som bor till höger är jättetrevlig.

    SvaraRadera