torsdag 15 november 2012

Matsedlar och portföljer

Det är kanske inte så konstigt att mina barn äter bättre i skolan än hemma...
Här är nästa veckas matsedel:


Måndag 2012-11-26 Ungersk gulaschgryta
Omelett m svampstuvning
Broccolimedaljong
Tisdag 2012-11-27 Panerad fisk & kall sås
Kryddig pastagratäng m chorizo
Asiatisk grönsakswok
Onsdag 2012-11-28 Köttfärslimpa & vitlökssås
Ravioli
Veg schnitzel & vitlökssås
Torsdag 2012-11-29 Tacofalu m majs
Thaifisk m kokos, lime & chili
Veg potatisgratäng m pizzasmak
Fredag 2012-11-30 Nötfärsbiff Pimento, vitlökssås
Lapskojs
Grönsaksgryta m quorn



     

Man får lite mindervärdighetskomplex...

Eller nej, det får jag inte. Men jag skulle gärna äta lunch varje dag på mina barns skola. Det kanske fanns någon tanke med bestämmelsen att föräldrar bara för äta lunch EN gång per termin med sina barn på skolan.

Annars skulle man kunna äta riktigt, riktigt bra för 45 kronor istället för en halvdan dagens för 85.

Hur som helst, visst har det skett en hel del utveckling sedan ens egna skoldagar då kokhöns med ris var veckans höjdpunkt, och hamburgare med bröd och mos (!) var terminens fest.

På något sätt känns det lite nostalgiskt att lapskojsen är kvar...

Hur gillade ni skolmaten? Jag tyckte "sådär" om den. Under gymnasiet kanske jag åt i skolmatsalen en dag av fem. Men min blivande man försvarade redan då familjeäran genom att han och de andra teknisterna använde varenda minut av matrastens 50 minuter till att äta. De konstruerade gena trerättersmenyer, där de först åt råkost, sedan den "riktiga" maten och till sist efterrätt bestående av fil med knäckebröd i.

Dessutom använde de sina mkt viktiga portföljer till ett specifikt syfte (förutom att placera ut dem i korridorerna på ett så korkat sätt att de små humanisttjejerna fick manövrera förbi dem i någon sorts labyrintstil). De hade en reservknippe med bananer i dem, ifall de skulle bli hungriga. Bananer, en stiftpenna och en miniräknare.

6 kommentarer:

  1. Jävlar vilken matsedel... eller ja, mat då.

    Jag åt som ett svin i skolan. Vi hade väldigt fin mat. Sen på -90 talet när neddragningarna kom så märktes det tydligt iof men jag åt som fan ändå. Det fanns andra skolor som hade det värre.

    SvaraRadera
  2. Trubbels matsedel v:46
    Må. Linssoppa m bröd
    Tis chili sin carne m ris
    Ons stekt fisk, panerad kålrot
    Tors pasta pesto, marinerade bönor, haricot vers
    Fre veg tacogryta m couscous

    Jag hittar inte på!

    SvaraRadera
  3. KAN de VÄLJA mellan fler rätter varje dag?!
    Lågstadiematen kom i värmeskåp och maträtter som leverbiff fanns kvar på menyn så, nja. Tyckte den var bättre i 7-9an och gymnasiets mat har jag nog förträngt...

    SvaraRadera
  4. Åhh, så glad jag blir över att se att det alltid finns ett vegetariskt alternativ! När jag gick 1-6 gick jag i en liten byskola med en mattant som lagade allt från grunden och som visste vad varje barn tyckte om och inte tyckte om och anåassade portionerna efter det. Fantastiska tant Signe! På gymnasiet var det en överlevnadsgrej att äta rejält varje lunch eftersom jag då flyttat hemifrån och skulle klara mig på 50 kr/vecka... Då var all mat som jag varken behövde betala eller laga god!

    SvaraRadera
  5. Vilken fantastisk matsedel!! Det ser tyvärr inte riktigt lika bra ut här, men visst får ungarna finfin mat. På mitt arbete - stans gymnasieskola - är det jättegod mat. Alltid vegetariskt alternativ och alltid vällagat.

    Min skolmat minns jag som outhärdlig. Men det var för att jag aldrig hemma tvingades äta sladdrig fiskbullar eller gummihårda blodpuddingar.. Tvi vale!!!

    kram - och bokpaketet kom fram idag! *ler* Betalning på väg!!!

    SvaraRadera
  6. Skolmaten under 80- och 90-talet var väl sådär vad jag minns. den här menyn ser desto mer lockande ut!

    SvaraRadera