lördag 22 september 2012

Emmytippar i god tid

Natten till måndag sänds Emmygalan. Det är en sådan trevlig, uppvärmningsgala inför kommande mastodonter. Och, eftersom det är TV-serier/program som det gäller, så kan man dessutom heja på karaktärer och serier man har investerat år i - inte de vanliga två timmar som en spelfilm varar. Även om man ser sin favoritfilm tio gånger kommer man i alla fall inte upp i samma tid som en hel säsong av en storserie varar.

I mina drömmars gala skulle jag vilja se följande vinnare av de nominerade:

Outstanding Comedy Series:

The Big Bang Theory. (ingen tävlan där...visst, jag gillar 30 Rock också, men hallå...)

Outstanding Drama Series:

Oj, där blev det svårt. Inte mindre än fyra av mina favoriter är nominerade: Downton Abbey, Homeland, Mad Men och Game of Thrones. Kan faktiskt inte välja. Men, om någon riktar ett armborst mot mitt huvud och skriker "VÄLJ" så... Game of Thrones.

Outstanding Miniseries och Film made for Television:

Sherlock. Duh!

Outstanding Lead Actor in Comedy series:

Jim Parsons. Shelly...

Outstanding Lead Actor in Drama series:

Tre favoriter nominerade igen! Jon Hamm, Michael C Hall och Damien Lewis. Jämnt skägg där, mellan Dexter och Seargeant Brody... okej, jag väljer The Wellbehaved Monster.

Outstanding Lead Actor in Miniseries or Movie made for Television:

Benedict Cumberbatch. Lord, yes...

Outstanding Lead Actress in comedy:

oooohhh...inte så investerad i någon av de nominerade... Nurse Jackie, då. Edie Falco.

Outstanding Lead Actress in drama:

Clare Danes i Homeland. Jäklar vad bra hon var.

Outstanding Lead Actress in miniseries or movie:

Där har jag inte sett en enda av de nominerade... kan inte uttala mig.

Outstanding supporting actor in comedy:

Ty Burell i Modern family.

Outstanding supporting actor in drama:

Peter Dinklage. Ingen tävlan.

Outstanding supporting actor in miniseries or movie:

Martin Freeman från Sherlock. Watson...

Outstanding supporting actress in comedy.

Maiyam Bialik av följande anledning:

:-D

Outstanding supporting actress in drama:

Maggie Smith. Det blir inte större än så.

Outstanding actress in miniseries or movie:

Återigen... har inte sett någon av dem.

Det finns ett stort, stort antal fler nomineringar att sia om, men vi har marknad i morgon och morotskakorna bakar inte sig själva. Återkommer med resultatlistan på måndag.




1 kommentar:

  1. Jag som kollar så mycket på tv är tydligen ingen dramatittare. Jag tittade på Homeland men tröttnade... Men Big Bang gillar jag helhjärtat och Sherlock var kanon!

    SvaraRadera