tisdag 4 september 2012

Tjata dig till framgång?

Nu spekulerar jag bara, men jag gissar att det på någon skrivarkurs eller motivationskurs (eller säljkurs) står någon förvirrad stackare till ledare och påstår, att om man vill komma någonstans i livet, så ska man inte vara rädd för att tjata.

Det verkar vara standardmetoden för det mesta just nu.

Till exempel spelar det ju ingen som helst roll att man å det tydligaste upprepar för telefonförsäljare: "Jag kommer aldrig att köpa din produkt, ring inte hit mer!" - samma företag med någon ny stackars tillkämpat glad säljare kommer ändå att ringa minst två gånger till innan de ger upp.

Samma sak gäller tydligen numera också för bokbranschen. Just nu har jag en stoooooor hög med manus från hoppfulla, blivande författare liggande i min dator (okej, det var en metaforisk hög). Jag har mailat med samtliga och meddelat deras "plats i kön" och att mailar igen när jag har börjar läsningen. Men det är ju inte nog för vissa...

Istället har de fått för sig att det ska gå fortare om de hör av sig ofta, ofta och frågar hur det går.

Vad de kanske missat i sammanhanget är, att det är en bra sak om personen som du vill ska gilla din text kanske inte tycker att du är en jobbig jävel.

Idag har jag faktiskt nedprioriterat läsningen av ett manus just på grund av detta. Det kom två stycken på samma dag, och jag valde nu att börja med det manus som hör till den författare jag uppfattar som trevlig och proffsig. Inför den andra personen tänkte jag bara: "Om "hen" är tjatig nu, hur blir det sedan om jag väl tar det manuset? Då börjar "hen" väl ringa mitt i nätterna...." Ingen redaktör vill ha detta.

Synd, för det verkade lovande till en början... men jag vet att det kommer fler manus som är precis lika bra.

Man kan tjata sig ur framgång också.


2 kommentarer:

  1. Sv; oh om jag det visste. Detta var parken som heter trädgårdsföreningen i göteborg. Men jag tror att den fungerar ungefär som hos er den vi har här. Har ännu innte kollat upp detta även om jag tänkt på det.

    SvaraRadera
  2. *ler* Tänk - det har jag misstänkt länge, att man kan tjata sig ur framgång...
    Kram

    SvaraRadera