torsdag 13 september 2012

Köttfri dag

Jag gillar att protestera. Visst. Och jag är stor på-ivrare av människans rätt att välja fritt i sitt liv. Men nu är jag ju inte så fruktansvärt dum att jag protesterar mot sådant som jag redan gör av fri vilja.

Därför blir jag lite trött då människor Sverige över protesterar så vilt och intensivt över något som de förmodligen redan gör. Som en köttfri dag i veckan på landets sjukhus. Det är som om förslaget gällde någon sorts totalförbud mot svensk husmanskost och en komplett övergång till makrobiotiska böngroddar som huvudsaklig kost.

Men, herregud. I traditionell svensk husmanskost har det väl alltid förekommit vegetariska rätter? Vad fan är plättar? Raggmunk med lingonsylt? Grönsakssoppa? Omelett med svampstuvning? Kantarellpaj eller Västerbottenpaj?

Och det handlar ju inte ens om att avstå från allt protein - det handlar om att en dag i veckan INTE äta fläsk, nöt, lamm och kyckling. (som är lite miljöbovar i sammanhanget) Det som finns kvar är alla skaldjur, all fisk och ägg.

Kan man inte överleva på en fransk löksoppa med grillad ostmacka till lunch och crêpes till middag så kanske man borde titta sig själv i spegeln och skämmas en aning. Om man inte ens kan göra en sådan "uppoffring" ens på prov.

Pinsamt. Mycket pinsamt.

Vi har försökt köra en köttfri dag i veckan och en bilfri dag i veckan i tio års tid nu, utan att göra någon stor grej av det. Vet ni varför? Det är inte en stor grej.

Det som är kämpigt i det sammanhanget har inte varit maten. Det har varit att bo en mil från närmaste affär och buss med barn som är för små för att cykla själva på landsvägen. Då har en bilfri dag i veckan varit tuff ibland. Vi brukar samla på oss "extradagar" under sommaren och loven. Men en vegodag i veckan?

Känner inte att det har varit annat än vardag.

Kolla här: en vegopizza!! - Rena plågan, det får man ju förstå :-S

6 kommentarer:

  1. Ja, vi har förstås också haft gott om veggodagar redan innan min 6-åring blev militant. Man kan inte äta kött jämt. Men nu har han siktat in sig på korna, den rackaren. Klart att det ska styras upp uppifrån när det en gång för alla slagits fast att kött faktiskt påverkar miljön.

    SvaraRadera
  2. Jag jobbar på att få in minst en kött-dag i veckan jag. Idag blir det kotletter- för dem i familjen som växer och/eller gillar fläskkött. Alltså, jag slipper!

    SvaraRadera
  3. Ja jag förstår att det måste vara fruktansvärt att plåga i sig den där...

    FOLK!

    SvaraRadera
  4. Ja pizza är ju oätligt. Men det är klart frågar man min man så är det knäckande att inte äta kött varje dag. Utan kött blir han inte mätt?!

    SvaraRadera
  5. Eller hur? Jag skrev ett inlägg om köttfri dag och även om jag inte fick otrevliga kommentarer så fick jag ändå en del protester. Och om jag under veckorna senare skrev nått om en måltid som inte var vegetarisk var det direkt någon som måste påpeka det. Varför måste allt alltid dras till ytterligheter? Och varför är det så trögt att ändra tillbaka ett beteende, för det är inte länge sedan vi åt mycket mindre kött, köttätandet har exploderat de senaste 20 åren.

    SvaraRadera
  6. Bra skrivet! Fast just raggmunk äter många fläsk till. Det klart att folk äter vegetariskt ibland utan att tänka på det. Valde igår det vegetariska på lunchen och insåg att bara för att det på restaurangen var märkt veg så var det läskigt. Tydligen.

    SvaraRadera