måndag 24 september 2012

Livs-Tetris

Jag ogillar verkligen termen "livspussel". Bläsch. Pussel för mig är något lite stilla och harmoniskt som inte kräver särskilt mycket tankemöda. Jag har aldrig känt mig stressad av pussel - inte ens av omöjliga motiv som "Isbjörn i snö". Alltså använder jag hellre termen "livsTetris", eftersom det oftast är med tidspress man försöker få alla delar av livet att passa in, och om, OM en bit kommer på fel ställe så får man jobba häcken av sig för att få spelet under kontroll igen.

Vill det sig riktigt illa stegras det hela till livs-Call of Duty eller i extremfall livs-Resident Evil.

Korts sagt, här är det Tetris-varianten som gäller, så här kommer helgen i sammanfattning:

1. Vi hade höstmarknad med stipendieutdelning på bokcaféet, titta på bilder därifrån gör ni här

2. Jag gjorde världens kap på höstmarknadens loppis, två hela uppsättningar crosskydd till pojkarna och fyra första Harry Potter-böckerna på svenska för 150:- allt som allt.

3. Tack vare vännen E. och hennes gröna fingrar har vi återigen alldeles för många pumpor att karva till Halloween.

4. Homeland tog storslam på Emmygalan vilket gör mig riktigt glad, och nu måste jag dessutom få tag på Game Change, TV-filmen där Julianne Moore spelar Sarah Palin, eftersom den blev så rikligt belönad.
Sarah Palin gav själv filmen en fet "tummen ner", men å andra sidan... vem gillar att se sig själv porträtterad i ett inte helt positivt ljus.

5. Vi har varit med yngste sonen till doktorn, där de tror att han blev sjuk av ett virus som liknade halsflussviruset (men inte var det). Skönt att få en tänkbar förklaring, men ändå skrämmande att ett virus som inte ger barnet några direkta sjukdomssymptom som till exempel feber, kan ge invärtes blödningar.

6. Jag drabbades av ett anfall av extremt dålig humor på Toys R Us och övervägde allvarligt att köpa en liemannen-kostym (komplett med lie) på Halloweenavdelningen och ha den på mig på nästa lunchmöte på Rotary. Sedan sansade jag mig.

Nu ska jag samla ihop mig och sticka på utvecklingssamtal med äldste sonen. Återkommer i morgon efter sista individuella tiodans-träningen, då hela koreografin ska vara klar med lyft och allt.

4 kommentarer:

  1. Vafan? Fegade du med liemannen-kostymen? BAH!

    Jag har i många år liknat livet vid Dr.Mario. Det är ju en rip-off på tetris så idén är ju densamma. När det är som värst så stockar sig pillren i burken fortare och fortare och avslutas med en mycket retsam; "det gick åt helvete-musik".

    SvaraRadera
  2. Livstetris tilltalar mig som är överlägsen tetrismästare i hela min bekantskapskrets ;) Och jag ser framför mig hur du går på nästa Rotarylunch och hälsar på alla med "Jag är döden"... Undrar hur stämningen skulle bli då?

    SvaraRadera
  3. Jodå, dom finns där nu....
    Råkade trycka på publicera ist för bildknappen innan jag var färdig :((

    SvaraRadera
  4. Liv-tetris... Vilket fantastiskt uttryck. För jag håller med dig om det där med pussel...

    Och jag håller med både Pipan och Freja: underbart med liemanskostymen på Rotary "Jag är Döden".. I dare you? ;))

    Kram

    SvaraRadera