söndag 21 april 2013

Kick-off, tågsläpp, grävmaskiner

Oj, det här var en lång söndag. Känns det som. En av orsakerna är kanske att den långa söndagen föregicks av en lång lördag som avslutades med en kick off för bokcafépersonalen. Vi samlas ju i april varje år för att dela upp oss i grupper och laga mat. I år var menyn som följer:

Förrätt: crostini med tre olika toppingar, bl.a rökt lax med pepparrot + champagne

Varmrätt: oxfilé från Åsby kött och vilt (de har kossorna bakom affären, typ), potatisstomp med vitlök, kaffesås och senapsreduktion, syltad rödlök, gröna bönor, kantareller och späda morötter. Italienskt rödvin.

Efterrätt: champagnesorbet med limemarienerade jordgubbar och flarn.

Det dög. Kan man säga. Här ser ni ett par av rätterna på bild, tack vare Linda som alltid är snabb med mobilen:

 

Trots den sena kvällen var jag tvungen att åka på jobb redan klockan nio i morse. Ett av jobben var att titta på ett "tågsläpp" - vilket är princip museijärnvägarnas inledning på turistsäsongen. Jag har bland annat lärt mig att delar av livbåtsutrustningen på Titanic tillverkades i grannbyn och transporterades på den järnväg som jag alltid cyklar bredvid på min landsvägstur. Who knew? (och jag vet inte hur positivt det känns, livbåtarna på Titanic - tveksam funktion).

Sedan var det ju fint väder också, så maken har äntligen fått provköra nya "älskarinnan" - hans grävmaskin. Hon har till och med blivit vaxad. man får ju förstå att han föredrar sådan sällskap. Själv rakar jag ju bara benen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar