torsdag 11 april 2013

Vårtecken

Jo, visst ligger fortfarande snön kvar på norrsidan av huset - men den krymper. Idag har jag mellan skrivarvarven varit ute och letat vårtecken. Eller letat och letat, nu radar de upp sig så inte ens jag kan undvika att se dem. Här kommer de, kortlistade för er bedömning:

1) Snödropparna är uppe på södersidan.

2) Svärfar har sågat all veden. I år har han packeterat i vedsäckar (visste ni att det går trender i vedförvaring också? Jaså inte?) och det ser ut som mer ved än någonsin. Åtta SJ-pallar med två meter höga säckar på. Det blir ju bra om istiden skulle råka infinna sig.

3) Vårkläder på rea i affärerna. Man kan ju inte räkna det som vår när de första vårplaggen hängs UPP - för det brukar ju ske veckan efter jul... men då första rean går... Jag försökte förresten bryta mitt köpstopp idag och handla mig något nytt - men det gick inte. Jag får ta tag i det nästa vecka. Möjligen.

4) Den officiella lottningen av matlagningsgrupper till bokcaféets kick-off är gjord. För dem av er som inte hört det förr så brukar vi träffas innan cafésäsongen startar och laga mat i en förrätts- varmrätts- och en efterrättsgrupp. Sedan blir det gemensam middag med...äh... en del dryck. Vi lottar alltid grupperna eftersom några av oss är riktiga "foodies" och några av oss kan inte koka vatten utan recept. Förra kickoffen resulterade i att alla män hamnade i samma grupp så i år övervakades lottningen av kontrollanter.

5) Det är 5-kronestora blad på jordgubbsplantorna i växthuset och paprikafröna har grott i väntan på utplantering.

6) Två sångsvanar passerade över huvudena på mig och äldste sonen i morse när vi skulle till skolan.

Det är väl vår, då.

3 kommentarer:

  1. Hm, den är visst på väg ... den där våren ... och jag längtar ... oavbrutet efter värmen!/Mormor

    SvaraRadera
  2. Här ligger snön fortfarande kvar i nästan hela trädgården. Det är bara där fjärrvärmen kommer in i huset och runt björkarna som snön gett vika...

    SvaraRadera
  3. Det REGNAR idag !! :))
    Ha en skön fredag!!

    SvaraRadera